Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Pull marketing kun je definiëren als een acquisitie methode waarbij je niet zelf potentiële klanten benadert, maar juist andersom. De klant benadert jou. Dit klinkt paradoxaal en voor velen op het eerste gezicht onmogelijk. Toch is het een beproefde acquisitiemethode die sinds vele jaren succesvol wordt toegepast. Eerst in de business to consumer markt (B2C) en sinds drie jaar ook in de business to business markt (B2B).
Pull marketing heb ik een jaar geleden als nieuwe en bijzonder succesvolle acquisitiemethode voor de B2B markt leren kennen. Deze methode is o.a. een passend antwoord op de huidige (moeilijke) adviesmarkt. Pull marketing maakt slim gebruik van de elektronische snelweg en gaat uit van een gesegmenteerd aanbieden van diensten. Resultaat is het verkrijgen van passende opdrachten en zoveel onderscheidend vermogen dat men geen last heeft van prijserosie. Tenslotte dat de stroom aan opdrachten zo groot is dat men een optimale continuïteit bereikt.
Pull marketing zet ik in voor acquisitie naar nieuwe klanten. Daarnaast gebruik ik relatiemarketing voor bestaande klanten. Bij pull marketing maakt men gebruik van een portal met publicaties over specifiek klantgerichte oplossingen, die inspelen op problemen waar een potentiële opdrachtgever mee worstelt. Deze benadering sluit precies aan wat de heer Kwaakman bedoelt met “je kunde om de vraag van je klant te vertalen naar de oplossing die hij zoekt”. Ik ben het eens met de heer Kwaakman dat de klant moet zeggen …”je belt precies op tijd…”. Vaak maak ik zelfs mee dat mijn potentiële klanten zeggen …”ik dacht al, waar blijf je ….”.
Wie geen zin meer heeft in cold calls, mailings, hoge kosten van seminars e.d. en meer wil weten over deze succesvolle methode, kijk dan op de website van www.zbc.nu. ZBC is een specialiste op het gebied van pull marketing.
Fritz Witt