Zorgwekkende signalen uit de zorg
Gaat het wel goed met de bestuurders in de zorg? De berichtgeving in de media doet het ergste vermoeden. Zo moesten twee bestuursvoorzitters van grote zorginstellingen eind 2008 het veld ruimen: bij IJselmeerziekenhuizen en bij Philadelphia. Deze voormannen bevinden zich in ruim gezelschap. In 2008 werden maar liefst 80 bestuurders weggestuurd (bron: de vereniging van bestuurders in de gezondheidszorg, NVZD). De schatting ligt zelfs op honderd als we de ontslagen niet-NVZD-bestuurders meerekenen. In 2009 lijkt dit aantal iets minder te worden. Tot en met augustus werden ‘slechts’ 20 bestuurders de laan uit gestuurd. Toch nog genoeg reden om eens ons licht op te steken in het werkveld.
In dit artikel bespreken we enkele recente publicaties over bestuurders ...
Praktijkvoorbeeld:
Erasmus Medisch Centrum claimt: "De patient centraal".
De werkelijkheid, op basis steekproefgrootte één.
Onbegrijpelijke procedures, administratieve en niet op patient gerichte klachten behandeling, zwakke communicatie en afhandeling van verbetervoorstellen.
Conclusie: - de organisatie (het bestuur) mist inlevingsvermogen en verbeter daadkracht.
De dupe, de uitvoerende medewerkers en in dit geval een patient.
Op alle sectoren van toepassing, zeker sectoren die zich bezig houden met de publieke zaak.