Steeds meer organisaties stellen de "klant centraal". Een logische redenering want klantgerichte organisaties presteren nu eenmaal beter dan anderen. En in tijden van crisis luidt het motto al snel "houden wat je hebt" en dat zijn je klanten. Maar klantgericht werken blijkt voor veel organisaties moeilijker dan gedacht.
Checklist met de 7 belangrijkste obstakels
In het kort de 7 belangrijkste redenen waarom klantgericht ondernemen niet wil lukken:
1. Passie voor de klant ontbreekt
2. Medewerkers voelen zich niet betrokken
3. Inspirerend leiderschap ontbreekt
4. Te veel intern gericht
5. Productgerichte organisatiestructuur
6. Techniek denken
7. Visie op klantgericht ondernemen ontbreekt
1. Passie voor de klant ontbreekt
Bij veel organisaties ontbreekt de echte passie voor de klant. Het bli...
Omgekeerd denken dus! Inspireer en geef volmacht om te handelen. Uiteraard tot een bepaalde hoogte. Geef mensen de ruimte om fouten te maken. Bespreek die en maak het beter!
Marloes
www.goalretail.nl