Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Klanten vinden lijkt me belangrijk wanneer het gaat om een duurzaam product, waar je bijv de eerste 25 jaar wel wat aan kunt hebben.
dus dit is een verhaal over de bekende appels en peren
Het hoogst haalbare in dit (wel hééééél erg slordig geschreven) artikel is “exceeding expectations” zijn. Dat leidt tot de filosofische vraag “Hoe open is een deur?”
Héél lang geleden hadden we daar “Features Functions Benefits” voor, daarna nog héél wat modelletjes en het eveneens al wat oudere “Kano-model” of QFD van dr. Noriako Kano spreekt van (en kwantificeert) “Customer Delights”..
Knarsetandklanten
Klantentrouw is een wonderlijk ding. Waarom blijft “men” ergens klant?
Microsoft? Omdat er geen ECHT alternatief is.
AH? Parkeerruimte en NIET de verlepte sla (!!!!)
Zeeman? Omdat ik 5 euro voor een T-shirt genoeg vind
Kruidvat? Voor de CD’s natuurlijk
Angstzweet en zegeltjes
Oma deed het, mijn moeder en nog hele generaties plakken braaf “klantenbindertjes”. Wat is er NIET verzonnen? Airmiles, Free-bees, Customer card, VIP card etc etc.
Het is een naar mijn smaak zéér minne kant van het schone vak Marketing. Als je helemaal niets meer weet, dan trek je een blik Flippo’s, Flappo’s, Dippo’s of Dippo’s open. Het erge is dat de consument dit soort beledigingen nog slikt ook. Dan zie je klanten die JOUW salaris betalen als Teletubbies.
Fans:
Van de “A”van “Armani” tot de “Z” van “Zippo” zijn er bedrijven die het helemaal snappen. Om redenen die ieder kind begrijpt heeft het éne bedrijf ontrouwe klanten en de andere fans FOR LIFE!!! Hoe zit dat? is dat nou zo’n hoogstandje? Volgens mij niet. Práát met die mensen. Zit de wereld nou ECHT te wachten op de volgende spaarkaart (PS: de oorlog is al een tijdje afgelopen). Verzin wat orgineels, in je aanbod wel te verstaan.
Er zijn heel veel bedrijven die helemaal niet snappen waarom klanten kómen en helemaal niet waarom ze gáán.
• Mediamarkt? Omdat ik niet voor JL wil rijden voor dat (zéér prijzige !!!) snoertje . . .
• Lidl: koude sfeer en onduidelijk product. Koop ik WEL mijn spelletjeslaptop
• Mexx: alle leeftijden assortiment (altijd ráák, one stop shopping)
• Prenatal: specialisme (weten waar “het” over gaat)
• de Slegte: assortiment, prijs en vooral het “snuffel sfeertje”
Een paar grepen uit de tekst avn het artikel
<quote> . . . negen keer zoveel tijd om een nieuwe klant te vinden <unquote>
Dat is branche- en product afhankelijk. In de industrie bijvoorbeeld kan dat makkelijk 100 x zoveel zijn. En andere waarbij dat spontaan en voor niets gebeurt. Variatie noemt de klant dat.
<quote> Merkloyaliteit belangrijker is dan het aantrekken van nieuwe klanten <unquote>.
Ja, bij sommige (statusgevoelige) producten. Maar bij relatiemakelaars en begrafenisondernemers zou dat wel eens wat minder relevant kunnen zijn.
<quote> Consumenten voegen symboliek toe aan merken <unquote>.
Volgens de school waar ik was deden de aanbieders dat, enwel héél precies.
<quote> Customer value management: levert niet alleen productkwaliteit, maar ook waarde voor de klant! <unquote>. Wordt hier wellicht “Gepercipieerde kwaliteit” bedoeld?
<quote> gedrag en houding van hun werknemers <unquote>.
Ja, ráák. Kom er maar eens om. Open deur. Service wordt SAMEN met de klant op de vierkante meter gemaakt.
Ik kan me niet voorstellen dat de (ontbrekende) strekking van dit (overigens niet gesigneerde) verhaal helemaal spoort met het onderzoek van het bedrijf waaraan het refereert.
Dit artikel heeft veel weg van een Chipolata pudding (er schijnen ook Chipolata worstjes te bestaan): stukjes tekst die los van elkaar ergens in een bepaalde context wel waar zouden kunnen zijn, maar slechts bijeengehouden worden door mijn beeldscherm.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer