Bevredigen van behoeften op een glijdende schaal

Columns

De laatste tijd komt Maslov weer regelmatig om de deur kijken in discussies over organisatievraagstukken. Blijkbaar is er meer interesse in het analyseren van behoeften van medewerkers en dan wordt al snel teruggegrepen op Maslov. We praten dan inmiddels over Maslov 2.0 waarbij verschillende aanpassingen worden voorgesteld. De aanpassingen komen vooral voort uit de worsteling met de volgorde die Maslov voorschrijft; onderliggende behoeften moeten eerst ingevuld worden voordat bovenliggende behoeften ingevuld kunnen worden. Daar knaagt iets. Al jaren.

Ik maak zelf graag gebruik van de inzichten die Alderfer op het gebied van behoeften heeft verschaft. Al in de jaren 60 van de vorige eeuw schetste hij dat er, in tegenstelling tot wat Maslov beweerde, categorieën van behoeften zijn die onderl...

Edwin Tuin
Klassiek verhaal. De verbinding tussen management en medewerkers is zwak. Niet alleen wederzijdse behoeften zijn van belang, maar communicatie daarover. Wat deelt men, hoe kijkt men tegen verandering aan, wat is wel mogelijk? Vragen stellen, luisteren, betrekken, en...ook duidelijk zijn over de kaders waarbinnen oplossingen kunnen worden gevonden.

Meer over Leidinggeven