Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Overal waar ik geweest ben wordt visie permanent (jaarlijks) en bij grote onvoerziene omstandheden opnieuw geëvolueerd.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Wat jammer dat die visie vaak zo ver weg is.
En, helaas, staat visie ook vaak voor het proces vertragen of uitstellen, "omdat de visie ontbreekt", het groepsproces tegenwerken, "omdat we nog niet uit zijn wat onze visie is", etc .
Soms denk ik wel eens visie is datgene wat er nu gebeurt, waar nu actie op wordt ondernomen, als "visie" weer eens in de weg staat van " doen".
groet,
Ronn van Etten
ALS er al een visie ligt, dan moet je bovenmenselijke inspanning getroosten om die éne deal (die BUITEN de scope ligt en waar je dus gewoon NEE tegen moet zeggen) niet TOCH te laten doorgaan. Omdat het opgegooid wordt tot in de raad van bestuur. Het bedrijf trapt op de bananenschil en maakt een spagaat tussen geformuleerde richting en buitenkans. Een ECHTE bananasplit dus.
Als je zo’n onvoorziene buitenkans TÓCH wil pakken, dan moeten waarden, missie en visie worden aangepast zodat ie er wèl in past. Hier maak je overigens zelden vrienden mee in je club.
Als deze consequenties niet bespreekbaar zijn kun je je tijd beter besteden aan gewoon werken en kijken waar het schip strandt. De zeiler weet het je haarfijn te vertellen: alleen vóór de windt betekent dat je op een dag aan lager wal zit. Zeker weten.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Visie: Een mooi woord, voor dat gene wat ik verwacht, wat er zal of kan gebeuren in de toekomst.
Maar wanneer stel je je doelen bij; Het liefste op tijd maar op basis waarvan? Of spreek ik eigenlijk over gokken in de toekomst? Wat is hierbij een verstandig tijdbestek om te kiezen?
Jazeker; Ook bij een bedrijfs visie hoort investeren en risico nemen; Weliswaar op uw verantwoorde wijze zult u redeneren. Nu, zolang mijn visie juist is en het resultaat nog wat oplevert, doe ik het toch goed? Maar hoe kan het dan beter wanneer de visie niet/onvoldoende strookt met de realiteit en cijfers in het rode gebied schieten?
Hoe voorkom je daarbij verwijten en wie stelt zich verantwoordelijk op als het toch anders loopt?
Bent u dan niet alleen maar onderdeel van.................?
Hoe borgt u afspraken die verantwoord zijn genomen over onze visie en wanneer stellen we ze bij? Hierbij oppassen voor paniekvoetbal en enkele gebeurtenissen die als "de waarheid" gaan gelden..... Dit klinkt makkelijk en lijkt voorspelbaar maar is het dat ook? Mensen die zich laten leiden door emoties en hierop besluiten nemen dan wel uitspraken doen.........herkent u dit?
Wat is u visie nu en hoe is die genomen?