Bedrijven laten geld liggen bij inkoopmanagement

Slim inkopen is onmiddellijk van invloed op de winst- en verliesrekening van een onderneming. Toch vindt slechts een minderheid van het Nederlandse bedrijfsleven inkoop belangrijk genoeg om een inkoopmanager in de centrale directie of in de Raad van Bestuur op te nemen.

Dat blijkt uit de jaarlijks te houden INSINC Strategic Purchasing Survey onder de 500 grootste bedrijven in Nederland.

Directielid
Van de organisaties waarvan bekend is of inkoop deel uitmaakt van de directie of de Raad van Bestuur (RvB) heeft slechts 14 procent een inkoopdirecteur op het hoogste niveau. In de andere bedrijven rapport de inkoopverantwoordelijke aan een directielid of een facilitair manager.

Kostenbesparingen
Bedrijven laten geld liggen door inkoop decentraal en op een laag niveau af te handelen, aldus Ale...


Jan R. Dekker
Lid sinds 2019
Dat is immers de feitelijke suggestie van Alex Couperus. een beetje gelijk heeft hij wel, diverse onderzoeken in zowel binnen als buitenland geven aan dat als je de inkoopfunctie in je organisatie professionaliseert besparingen tot wel 35% mogelijk zijn. Om dit te bereiken moet er wel veel veranderen binnen die organisatie. En voor een verandering moet wel de "top"voor een draagvlak zorgen. Urgentiebesef heet dat zo mooi. Maar dan moet er nog zo veel meer gebeuren, multidiciplinaire teams aan de slag, slimme inkopers aannemen of inhuren, de indivduele manager moet wellicht afscheid nemen van zijn voorkeurleverancier, reciprociteits gedrag van de overige directie leden die toch niet zo profijtelijk blijken moeten aan de kaak gesteld worden etc etc.
Dus in die zin nogal wat commentaar op de stelling. Klinkt mij ook wat te veel als we hebben een probleem en we hebben een inkoopdirecteur dus we hebben geen probleem meer!