Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
graag zou ik iets info meer met jou willen uitwisselen.
kort even dit:
Ondernemen is risico nemen en vraagt om leiderschap.
Managen is risico beheersen en vraagt om wetenschap
Managers moeten een verhaal hebben om te overtuigen
Voor managers geldt een soort cliché waaraan zij zouden moeten voldoen.
Jouw Cliché is weer een zeer goede stap vooruit
Managers ondernemen doorgaans alleen met hun eigen carriere en niet met hun onderneming.
Vandaar dat zij in feite risico mijdend zijn en hoeven dus nauwelijks te leiden, maar wel te beheersen. Vandaar de flutverhalen belangrijk zijn en dat zij matig schokkende resultaten (zie Philips teloorgang) te zien even.
Managers zijn vaak W.O. geschoold om goed te kunnen beheersen.
Leiders nemen hun groep gewoon mee, ieder op zijn eigen wijze.
Daarom zijn zelfstandig ondernemers echte leiders, vaak kunnen zij maar matig communiceren, maar wel mensen meenemen (op hun jacht)
Leiderschap is een attitude.
Verrassend is dat momenteel veel aansprekende industriële DGA's (Damen & vd Leegte) nauwelijks opleiding hebben Hooguit HBO.
Leiderschap is een attitude, vaak deels aanleg, gevormd vanuit je omgeving en ervaringen.
Het is triest te bezien dat vrijwel alle literatuur over Leiderschap uit de academische kringen voortkomt. Academen kunnen moeilijk op papier zetten dat zij min of meer ten principale geen leiders (dus ondernemers) kunnen zijn, maar zij hooguit wel kunnen managen
Was getekend Ir. Paul van Bers (ook academisch geschoold)
Dank. Mooi artikel met diepgang. Erg helder hoe je uitlegt dat je storytelling op drie niveaus kunt en moet inzetten om het verhaal 'compleet te maken'.
Vooral het laatste herken ik. Mensen moeten je eerst leren kennen om je überhaupt aardig te vinden. En pas dan kunnen ze je vertrouwen. To 'Know, to like and to trust.' Ook ik vergeet nog wel eens die stappen te zetten. Ik ben ten slotte integer en ga er daarom gemakshalve maar vanuit dat andere mensen me daarom wel vertrouwen.
Wijze lessen dus.
Philip van Londen (Get Lean)
Mijn invalshoek is dat iedereen die iets wil veranderen en daarbij anderen nodig heeft, een leider is. Om te kunnen leiden moet je mensen warm kunnen maken voor wat je wilt en wie je bent. Daarvoor is een leiderschapsverhaal nodig. Ieder heeft daarvoor een eigen vorm!
Als je meer wilt uitwisselen, neem dan even rechtsreeks contact op.
Hartelijke groeten
Astrid Schutte
Hartelijke groeten,
Astrid Schutte