De Balanced Scorecard bij Rockwool Lapinus B.V.

Eind 1995 werd Rockwool Lapinus met een vreemd fenomeen geconfronteerd: de fabriek draaide op volle toeren, maar de winst daalde.

Het management werd uitgenodigd om projecten te bedenken ter verbetering van de rentabiliteit. Projecten zijn echter van beperkte duur en de resultaten ervan verwateren als de projecten na een tijd niet meer strikt worden gevolgd.

Vandaar dat de controllers binnen Rockwool voor een meer structurele benadering kozen, een sturingsmechanisme (management kompas) dat ervoor zou zorgen dat de rentabiliteit zou verbeteren en daarna ook op een "target" niveau zou blijven.

Tegelijkertijd speelden binnen de organisatie nog e...

M.C. Arreman
Ik ben bezig met een scriptie over de balanced scorecard in de logistiek. Ik ben aan het uitzoeken wat de balanced scorecard kan betekenen en wat de balanced scorecard heeft betekend in de logistieke sector. Wat is er met het bedrijf gebeurd na de invoering van de balanced scorecard, is het gelopen zoals in de lijn der verwachtingen? Om een antwoord op deze en meer vragen te krijgen heb ik namen nodig van logistieke bedrijven die deze balanced scorecard hebben geimplementeerd. Ik hoop dat u me daarbij zou kunnen helpen.

Alvorens hartelijk dank.

M.C. Arreman
Patrick van Weert
Wij zijn bezig met een paper over de balanced scorecard. In deze paper willen wij graag een praktijkvoorbeeld bespreken. Daarom willen wij graag te weten komen wat er na de implementatie van de Balanced Scorecard binnen het bedrijf gebeurd is, of de resultaten van de Balanced Scorecard zijn zoals jullie verwacht hadden. En dus of het nuttig is geweest om gebruik te maken van de Balanced Scorecard.

Wij hopen, dat jullie ons hiermee kunnen helpen. Wij zouden dit in ieder geval erg waarderen.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Linda Custers en Patrick van Weert



Sjoerd
Graag zou ik het wezenlijke verschil zien tussen de Business Balanced ScoreCard en de cockpitmethode, wat zijn precies de voor- en/of nadelen van beide methodes?

Mvg. Sjoerd
Leo Kerklaan
De vraag betreft het wezenlijke verschil tussen BBSC en Organisatiecockpit. In de kern is er geen groot verschil; met beide wordt de strategie van een organisatie meetbaar gemaakt met behulp van kritieke succesfactoren en indicatoren. Het verschil zit vooral hierin dat de BBSC vier vaste perspectieven hanteert. De Organisatiecockpit is wat vrijer en gaat niet van een vast maar wel van een beperkt aantal perspectieven uit (het kunnen er bijv. ook 3 of 5 zijn) én het kunnen ook andere perspectieven zijn dan die gebruikt worden bij de BBSC. Het gaat er vooral om die perspectieven te nemen die het beste aansluiten bij de organisatiestrategie. Op die manier dwingt de Organisatiecockpit mogelijk nog meer tot nadenken en reduceert het mechanistische karakter dat aan de verplichte perspectieven van de BBSC verbonden is. Overigens laten Kaplan en Norton in hun boeken ook voorbeelden zien waaruit blijkt dat het in de praktijk handig of nodig is om van de standaardaanpak af te wijken.
Sjoerd
Ik ben op dit moment bezig met het verbeteren van de BBSC van een inkoopafdeling bij een groot bedrijf.
Het lastige is dat je moet oppassen voor cirkelredeneringen, eer is namelijk al een bestaande BSC maar het kijken naar punten waar deze verbeterd moet/kan worden is enorm lastig.

Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken naar punten wat vaak vergeten wordt of waar vaak verbetering kan worden geboekt?

Mvg.
Sjoerd

Meer over Balanced Scorecard