Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Natuurlijk onderschrijft vrijwel iedereen dat leidinggevenden en een zekere hiërarchie noodzakelijk zijn. Maar vaak hoor je dat het werk stukken prettiger, vlotter en efficiënter verloopt als er geen managers zijn die zich met elk detail bemoeien.
Misschien moet er een keurmerk komen voor managers?
Hoewel ook structuur een deel van de oorzaak is, zijn er veel andere oorzaken waardoor managers niet zo functioneren als mogelijk is. Maar laten we niet vergeten dat ondanks die structuren en omstandigheden er ook heel wat managers zijn die wel goed functioneren.
Overigens moeten we ook nog voorzichtig zijn met het begrip goed functioneren, want dit kan natuurlijk niet alleen door de medewerkers beoordeeld worden. In dit soort beschouwingen heb ik het echter wel over het zo goed mogelijk laten functioneren van de medewerkers, m.i. de primaire taak van een manager.
Dit is sterk situationeel gebonden, zowel afhankelijk van de samenstelling van je team, ontwikkelingen in de omgeving alsook de financiële situatie. Het is een complex van factoren dat bepaalt hoe een manager zijn of haar taak het best uit kan voeren, hier is geen blauwdruk of keurmerk voor mogelijk.
Ik ben overigens wel bezig een boek te schrijven, waarin ik de complete set aan essentiële bestanddelen voor het voetlicht probeer te brengen. Dit wordt dus wel iets langer dan een column....
Overigens, in het kader van de stelling van deze column: een keurmerk of de manager een mens is?? ;-)
managen is vaak sterk situationeel gebonden. Voor een "manager" is dat over het algemeen ook juist de uitdaging. Kan ik als "manager" dicht bij mezelf blijven en mede daardoor op effectieve wijze mijn medewerkers motiveren en laten functioneren.
Want blijf je als manager dicht bij jezelf dan kom je "menselijk" over en kan krachtiger coachen aan de medewerkers. Maar "coachend leiding geven is niet in iedere situatie het geschikte middel, terwijl dicht bij jezelf blijven "altijd" de juiste uitgangspositie is voor effectief leiding geven. Dus je hebt gelijk, "een keurmerk of de manager een mens is... :-)
Ben benieuwd naar je boek, als het zover is.
Groet
Jan van Kolck
Ik denk nog steeds dat vooral verkeerde prikkels en verkeerd ingerichte systemen de oorzaak zijn van misstanden en slechte beslissingen. Financiële of ego-gestuurde prikkels zijn geen meestal goede drijfveren. Een keurmerk zal dus niet helpen.