Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Key concept van zowat alle Agile methodieken die mij bekend zijn gaat er nu juist om om diegene die richtingbepalend zijn (uiteindelijk directie/management) via een specialist/verantwoordelijke op het gebied van prioriteitstelling in relatie tot de organisatiestrategieen, behoeften, etc.. teams te laten sturen op de beoogde waardecreatie (noem het product owner, visionair, etc..). Hoe de teams dat verder doen is aan de teams zelf (zij zijn immers de absolute kenners en kunners op het inhoudelijke vlak). Maar wat absoluut vaststaat is welke waarde (top down geprioriteerd) een organisatie uit de agile ontwikkelprocessen wil halen. Het laatste dat dient te gebeuren is een top-down opgelegd raamwerk dat daar nog eens paal en perk aan gaat stellen. Laat die teams het lekker zelf uitzoeken, als je dat vertrouwen niet kunt schenken aan je teams/medewerkers kun je maar beter stoppen met Agile. En natuurlijk zijn er diverse cross-cutting concerns in een organisatie, zoals resourcing en het hele copafijth palet, maar ik ben geen situatie tegengekomen waar de bestaande bedrijfsvoering niet zonder een paar werkafspraken op de Agile werkwijzen aan te sluiten viel.
Als laatste nog even over exploratie versus exploitatie; wat je ziet gebeuren is dat er tegenwoordig steeds meer ook elementen van Lean onder Agile geschaard worden. Zo worden traditionele exploitatie klussen (beheer, call centers, ticketing, etc.) steeds vaker middels kanban en soortgelijke methodieken uitgevoerd. De achterliggende ideeen komen grotendeels overeen: continue meten en bijstellen voor optimale waardecreatie.
En is de scheiding tussen aansturing en exploitatie wel zo dwingend topdown? We weten van Tannenbaum toch al lang dat slimme managers ook goed kunnen sturen door de juiste en beargumenteerde vragen te stellen aan die verbeterteams? Maak je het wat minder streng dan kan je zeggen dat er twee elementen bij horen: a) een dialoogconstructie en b) er moet altijd wel spanning op staan vanuit de directie. En wellicht is er ook nog iets anders aan de hand. Een paar maanden geleden hoorde ik Thijs Homan zeggen: "zelfstandige teams? Dat is het nieuwe topdown." Je hebt zodoende zowel het fenomeen te veel sturing als juist te weinig. Een modern gestructureerde dialoog waar ook spanning op staat. Is dat niet het geval dan kan je gelijk krijgen zoals bij Hollands Kroon is gebleken.
Overigens geldt dit ook voor 'pure' ICT=projecten, voorbeeld: als de onderliggende gegevensbestanden vervuilt zijn of de infrastructuur rammelt, blijf je daar met je scrum resultaat last van houden. De verleiding tot het op korte termijn scoren ontslaat je niet van de plicht ook de wat minder populaire zaken te onderhouden. Vergelijk: je wordt niet populair van het vervangen van de riolering, maar het is wel nodig.