Agile HR? Het kan!

Columns

Balen. We zitten in een economische dip. Wat ik ervaar is dat met name organisaties die in de vorige eeuw zijn opgericht, nu verstarren in hun poging uit deze dip te komen. Er wordt aan de bekende knoppen gedraaid: het moet nog efficiënter, nog goedkoper, de kosten moeten omlaag en investeringen worden uitgesteld.

In mijn HR-werk ervaar ik de impact van deze redenering ook regelmatig: opleidingsbudgetten worden geschrapt, personeelsuitjes zijn voor eigen kosten, vacatures worden niet meer ingevuld en lonen worden bevroren. Gewoon een kwestie van nog harder werken. Medewerkers zouden blij moeten zijn dat ze nog een baan hebben, toch?

Prachtig. Ik denk alleen dat dit in veel gevallen voor de lange termijn niet de oplossing is. Wat ik deze organisaties zou gunnen, is dat ze niet vanuit het pa...

Henk Muller
Mooie invalshoek Esther! Prima set van aanbevelingen. Ik hoop niet alleen een directe oproep aan HR-specialisten, maar vooral ook aan managers!
Jim van der Wardt
Een mooie set aan ingrediënten voor een leuke werkomgeving. Helemaal eens met Henk dat dit een uitdaging is voor iedereen in de organisatie. Wanneer HR de rest van de organisatie moet overtuigen dat dit een goed idee is, ga je het waarschijnlijk niet redden.

Niet dat ik denk dat Esther zegt dat HR hier eigenaar van is, maar helaas hoor ik vaak dat HR vakgenoten deze aap op hun schouder nemen. HR kan (net als elke afdeling in de organisatie) het initiatief nemen deze verandering in te zetten, maar het moet gedragen en gedaan worden door de sleutelfiguren in de organisatie.

Het afschaffen van punt 3 en 7 lijkt me een iets te harde maatregel. Ik zie hiervoor een grote toegevoegde waarde. De bedrijfscultuur is wel bepalend voor de waarde en werking. Als 3 en 7 problemen opleveren, zou ik eerder de cultuur aanpakken dan deze instrumenten schrappen.

Met de ingrediënten uit het artikel en inzicht in de bereidheid en kunde (Hersey / Blanchard) van de medewerkers kan je grote stappen zetten. Een beetje lef is zeker handig.

Succes!
Esther Visser
Jim!

Ik lees nu pas je reactie, dank. Grappig te constateren dat ik je nog niet had ontmoet toen je dit schreef:).

Mbt punt 3 (anoniem tevredenheidsonderzoek) en 7 (normaalverdeling van beoordelingsscores) heb ik vooral last van de anonimiteit en de normering. Mee eens dat dit vooral in cultuur zit en dat is precies het punt: met deze manier van feedback vragen en beoordelen institutionaliseer je juist een cultuur van intransparantie en elkaar de 'maat nemen'.

Gr Esther

Meer over Innovatief organiseren