Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bijvoorbeeld bij ernstige strafbare feiten, of als mensen door emoties of burn-out niet tot mediation in staat zijn. Als die laatsten in het format van zakelijke onderhandeling geperst worden, gaan ze onderuit. En moet alsnog de gang naar de advocaat gemaakt worden.
Maar in grote lijnen ben ik het helemaal met je eens.
Door tijdige bemiddeling (= oplossingsgericht) zouden veel mediations en rechtsgangen (beiden gericht op zakelijke afhandeling) voorkomen kunnen worden.
Trouwens leuk geschreven!
Veel ondernemers kunnen (gelukkig) heel goed zelf hun boontjes doppen en hebben slechts sporadisch een advocaat nodig. Advocaten staan het meeste bekend om twee soorten werk, procederen (en adviseren over het nut of zin ervan) en adviseren. Wat minder bekend is dat veel advocaten ook als (gecertificeerd) mediator optreden. En juist in die rol kijkt de advocaat naar de belangen van beide partijen. Vaak is het gewenst dat beide partijen, nadat het geschil is beslecht, weer met elkaar verder willen of moeten. Dan is mediation echt een goede oplossing, en in veel gevallen nog voordeliger ook!
Ik ben helemaal met je stelling eens. Zelfs als er een (grotere) conflict is, zoals Alexandra ze noemt (oké, strafbare feiten nagelaten) zou altijd naar een win-win toegewerkt moeten worden.
En ik vind het positief gedacht dat een advocaat het maximale voor zijn klant eruit wil halen.
Ik zelf denk eerder dat veel advocaten dit argument misbruiken om uiteindelijk het meeste voor zich zelf eruit te halen. Iedere minuut wordt afgerekend, en als hij/zij nog ietsje vind wat voor je als klant “het maximale” betekend, ben je weer een paar uur (en honderden euro’s) verder.
Misschien moet het een win-win-win-win (de twee partijen en de twee advocaten) worden. Als het “maximale behalen” betekend, dat je er meer voor moet betalen dan je terugkrijgt, laat het dan zitten.
Probleem bij deze redenering: Je komt mogelijk met een gevoel van onrecht te zitten. (Zo is het mij helaas recent vergaan, omdat ik mij bij een resultaat neerleg wat schrijnend onrecht is, maar het alternatief is heel duur en kost mij heel veel negatieve energie. En dat heb ik er niet voor over.)