Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Staat de marketing alleen in het verkrijgen van resultaten, of zijn daar ook andere strategische functies van de organisatie bij betrokken?
Wat als de strategische positie van de onderneming wordt ondermijnd door besluiten van de directie? Of nog klassieker ... Wat als de inkoop en/of de productie niet die kwaliteit en/of kwantiteit kan leveren die nodig is om meer succesvol te zijn als marketing?
Terecht verwijst marketing dan naar deze voorwaarde scheppende functies of marketing gebruikt dit in ieder geval als excuus voor de eigen onvoldoende prestaties.
Al sinds meer dan een eeuw proberen we menselijk gedrag in cijfers te vangen. Dat kan wel zolang de steekproef van onderzoek groot genoeg is. Als we het echter hebben over kleinere groepen (niches in de markt, deelmarkten) of over individuele klanten dan is dat gedrag zo complex dat van enige voorspelling, gevangen in cijfers, nog nauwelijks sprake kan zijn. We moeten dan maar uitgaan van de 'indruk' die een indivduele productmanager of verkoper heeft.
Cijfers lijken een aardige manier om 'de zaak in de hand te houden'. Dat kan alleen als niet alleen de offers voor een prestatie meetbaar zijn, maar ook de prestaties zelf.
Wellicht dat achteraf die vergelijking kan worden gemaakt. Er zijn echter weinig redenen om te denken dat deze situatie zich kopieerbaar zal herhalen.
En dan heb ik het nog maar niet over de (on)bewuste creativiteit van degenen die de cijfers moeten genereren.
Al met al is dit een leuke suggestie die nadere analyse verdiend. Verwacht echter niet dat dit tot 'aha-erleebnisser' zal leiden.
Henk van Persie MBA