Aardige mensen zijn minder capabel

'Organisational citizenship behaviour' heet het: hulpvaardig gedrag dat inhoudelijk niets met je werk te maken heeft, vermindert de kans op promotie. De reden? Aardige mensen worden als minder capabel beoordeeld, hoe goed ze hun werk verder ook doen.

De invloed van taakuitvoeringen op de competentiebeoordeling door leidinggevenden is onderzocht. Als twee werknemers complexe taken verrichten, maar eentje doet daarnaast ook simpele taken, wordt diegene als minder competent beoordeeld. Ook al wéét de leidinggevende dat hij of zij ook die complexe taken verricht. Mensen baseren hun oordeel vooral op hetgeen ze van een ander zien en niet op wat ze van die ander weten. Simpel, hulpvaardig gedrag is vaak heel zichtbaar en sneeuwt complexer werk dat die mensen daarnaast doen onder.

Vooral jonge vr...

Marjan de Ruyter
O jee, heb ik net begrepen dat dienend leiderschap de trend van de toekomst is, moest ik mij de kerncompetenties samenwerking, bindingskracht, empathie en klantgerichtheid eigen maken, en nu dit weer! Ik zou zeggen, blijf vooral helpen, altijd, overal en zo veel mogelijk, en doe dat met complexe klussen. Ik wens iedereen een gelukkig en saamhorig nieuw jaar.
Gerben
Je kunt je afvragen of de oproep in de laatste alinea wel gericht is aan de juiste groep.
Moet de aandacht niet vooral gericht worden op de personen die "bevlekt" zijn met het vooroordeel dat aardige mensen minder capabel zouden zijn?
De aardige mensen moeten misschien wel bewuster omgaan met de vooroordelen maar zeker niet stoppen met aardig en behulpzaam zijn.
Jos Steynebrugh
Mijn broertje koopt voor mijn Moeder een Vodafoon model "Simple" (een soort senioren mobieltje)

Hier volgt het relaas van een marketing consulent die “even een computersnoertje wil kopen
- Geen handleiding bij het toestel
- Handleiding op Internet na veel zoeken gevonden
- Staat van alles in, behalve . . . hoe je een nieuwe persoon met verdere bijzonderheden kunt invoeren
- Wel wordt vermeld dat er een accessoire kabeltje is zodat je kan verbinden met de PC
- Wat er NIET staat is wat je er danwel mee kan doen
- Wel een lijstje met dealers (10) rond je Postcode
- Allemaal gebeld
- NIET EEN die het snoertje in voorraad heeft (moet besteld worden)
- De meeste weten niet eens van het bestaan van het snoertje
- NIET EEN die weet of er software bij nodig is
- NIET EEN die weet of die software er dan bij zit
- NIET EEN die weet of dan met Windows XP werkt
- NIET EEN die weet of je gegevens via het toetsenbord van de PC kunt invoeren
- NIET EEN die weet of je kunt synchroniseren
- NIET EEN die weet of de zaak communiceert met MS Outlook
- ALLEN (op één na) vonden het vervelend dat ik belde

Volgens mij willen ze alleen mobieltjes verkopen, eigenlijk NOG liever alleen het geld

Ga zo door, heren, ga vooral zo door.

Jos Steynebrugh,
Marketing consulent
N Dragt
Lid sinds 2019
Ik denk dat het een goed idee is, om te stoppen met behulpzaam zijn. Ik stel dan ook meteen voor, dat bedrijven zichzelf opheffen. Het is namelijk het behulpzame gedrag van mensen, dat een organisatie geschikt maakt voor menselijke bewoning. Zonder dit sociale smeermiddel is een organisatie een som en geen product.

Wat Gerben en Marjan zeggen is dus heel logisch als reactie.

Ik zou dan ook alle leidinggevenden willen voorstellen om voortaan helemaal te stoppen met kijken naar wat anderen doen en gewoon weer op basis van leeftijd te gaan promoveren.
Ulla
Interessant artikel...
Mijn boodschap voor een ieder die dit inderdaad zo ervaart en er last van heeft: ga bij jezelf na wanneer jouw behulpzaamheid wel een positieve bijdrage levert of heeft geleverd aan je carriere, onderzoek vervolgens wat het zo specifiek maakt(e) dat het positief uitpakt(e) en benut dat specifieke in de toekomst! Het loont!
Tuncay Sevincer
Dit is wel de waarheid ook al ben ik er niet mee eens.

Ik merk in mijn werkomgeving dat mensen die 'nee' kunnen zeggen, arrogant zijn en die alleen maar aan zich zelf denken,worden gezien als meer 'senior', capabel enz. en meer serieus worden genomen. Terwijl de behulpzame, samenwerkende persoon meer gezien wordt als een 'watje'.

Ik denk dat een bedrijf meer heeft aan mensen die kunnen samenwerken, zich willen inzetten voor het 'algemeen belang' en empathie tonen.

Ik zie ook dat de minder aardige mensen uiteindelijk op langer duur toch zichzelf tegenkomen en er uit worden gestuurd. De baas merkt dan dat ze toch een probleem vormen voor de groep.

Ik stel voor dat de aardige mensen aardig blijven maar toch er voor waken dat er geen misbruik hiervan gemaakt wordt door anderen. Blijf bij je principes op lange duur ben jij degene die er goed uitkomt!
kees
ik herken dit wel, behulpzaam zijn kan tegen je werken , dit wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar zorg ervoor dat je niet de werkzaamheden voor een ander uitvoerd. elkaar soms helpen is juist positief. Probleem zit hem in de eindresultaten van je jaarlijkse beoordeling, dan worden deze behulpzaamheden niet meegerekend, je wordt uitsluitend op de afgesproken targets beoordeeld. Wat dus voor de zeer behulpzame persoon een probleem is. eigenlijk is het een kettingreactie stel dat iedereen behulpzaam is, je eigen werk komt in de problemen vervolgens worden de targets niet gehaald vervolgen is je manager niet blij want zijn target worden ook niet gehaald. Misschien een tip als je werkzaamheden uitvoerd in de vorm van behulpzaamheid meld dit aan je manager zodat je er tijd van kan maken. zeer korte behulpzaamheden zou ik niet doorgeven.
Jan
Ik verwacht dat dit wel een branche afhankelijke vaststelling is.
In een zorginstelling of een meer abstracte werkomgeving zul je toch verschillende reacties oproepen.
Ik hoop ook op een saamhorig jaar zodat er een produkt ontstaat.
Rose
Mijn ervaring is, dat je resultaten moet oogsten, m.a.w. dat je zelf moet zorgen voor de zichtbaarheid van je inspanningen (b.v. op complexe taken). Roep desnoods gewoon hardop dat je weer iets moois bereikt hebt...

Dit hoeft geenszins te betekeknen dat je je niet behulpzaam mag opstellen naar anderen, integendeel, daar wordt de wereld alleen maar beter van.