'Organisational citizenship behaviour' heet het: hulpvaardig gedrag dat inhoudelijk niets met je werk te maken heeft, vermindert de kans op promotie. De reden? Aardige mensen worden als minder capabel beoordeeld, hoe goed ze hun werk verder ook doen.
De invloed van taakuitvoeringen op de competentiebeoordeling door leidinggevenden is onderzocht. Als twee werknemers complexe taken verrichten, maar eentje doet daarnaast ook simpele taken, wordt diegene als minder competent beoordeeld. Ook al wéét de leidinggevende dat hij of zij ook die complexe taken verricht. Mensen baseren hun oordeel vooral op hetgeen ze van een ander zien en niet op wat ze van die ander weten. Simpel, hulpvaardig gedrag is vaak heel zichtbaar en sneeuwt complexer werk dat die mensen daarnaast doen onder.
Vooral jonge vr...
Moet de aandacht niet vooral gericht worden op de personen die "bevlekt" zijn met het vooroordeel dat aardige mensen minder capabel zouden zijn?
De aardige mensen moeten misschien wel bewuster omgaan met de vooroordelen maar zeker niet stoppen met aardig en behulpzaam zijn.
Hier volgt het relaas van een marketing consulent die “even een computersnoertje wil kopen
- Geen handleiding bij het toestel
- Handleiding op Internet na veel zoeken gevonden
- Staat van alles in, behalve . . . hoe je een nieuwe persoon met verdere bijzonderheden kunt invoeren
- Wel wordt vermeld dat er een accessoire kabeltje is zodat je kan verbinden met de PC
- Wat er NIET staat is wat je er danwel mee kan doen
- Wel een lijstje met dealers (10) rond je Postcode
- Allemaal gebeld
- NIET EEN die het snoertje in voorraad heeft (moet besteld worden)
- De meeste weten niet eens van het bestaan van het snoertje
- NIET EEN die weet of er software bij nodig is
- NIET EEN die weet of die software er dan bij zit
- NIET EEN die weet of dan met Windows XP werkt
- NIET EEN die weet of je gegevens via het toetsenbord van de PC kunt invoeren
- NIET EEN die weet of je kunt synchroniseren
- NIET EEN die weet of de zaak communiceert met MS Outlook
- ALLEN (op één na) vonden het vervelend dat ik belde
Volgens mij willen ze alleen mobieltjes verkopen, eigenlijk NOG liever alleen het geld
Ga zo door, heren, ga vooral zo door.
Jos Steynebrugh,
Marketing consulent
Wat Gerben en Marjan zeggen is dus heel logisch als reactie.
Ik zou dan ook alle leidinggevenden willen voorstellen om voortaan helemaal te stoppen met kijken naar wat anderen doen en gewoon weer op basis van leeftijd te gaan promoveren.
Mijn boodschap voor een ieder die dit inderdaad zo ervaart en er last van heeft: ga bij jezelf na wanneer jouw behulpzaamheid wel een positieve bijdrage levert of heeft geleverd aan je carriere, onderzoek vervolgens wat het zo specifiek maakt(e) dat het positief uitpakt(e) en benut dat specifieke in de toekomst! Het loont!
Ik merk in mijn werkomgeving dat mensen die 'nee' kunnen zeggen, arrogant zijn en die alleen maar aan zich zelf denken,worden gezien als meer 'senior', capabel enz. en meer serieus worden genomen. Terwijl de behulpzame, samenwerkende persoon meer gezien wordt als een 'watje'.
Ik denk dat een bedrijf meer heeft aan mensen die kunnen samenwerken, zich willen inzetten voor het 'algemeen belang' en empathie tonen.
Ik zie ook dat de minder aardige mensen uiteindelijk op langer duur toch zichzelf tegenkomen en er uit worden gestuurd. De baas merkt dan dat ze toch een probleem vormen voor de groep.
Ik stel voor dat de aardige mensen aardig blijven maar toch er voor waken dat er geen misbruik hiervan gemaakt wordt door anderen. Blijf bij je principes op lange duur ben jij degene die er goed uitkomt!
In een zorginstelling of een meer abstracte werkomgeving zul je toch verschillende reacties oproepen.
Ik hoop ook op een saamhorig jaar zodat er een produkt ontstaat.
Dit hoeft geenszins te betekeknen dat je je niet behulpzaam mag opstellen naar anderen, integendeel, daar wordt de wereld alleen maar beter van.