Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Moet de aandacht niet vooral gericht worden op de personen die "bevlekt" zijn met het vooroordeel dat aardige mensen minder capabel zouden zijn?
De aardige mensen moeten misschien wel bewuster omgaan met de vooroordelen maar zeker niet stoppen met aardig en behulpzaam zijn.
Hier volgt het relaas van een marketing consulent die “even een computersnoertje wil kopen
- Geen handleiding bij het toestel
- Handleiding op Internet na veel zoeken gevonden
- Staat van alles in, behalve . . . hoe je een nieuwe persoon met verdere bijzonderheden kunt invoeren
- Wel wordt vermeld dat er een accessoire kabeltje is zodat je kan verbinden met de PC
- Wat er NIET staat is wat je er danwel mee kan doen
- Wel een lijstje met dealers (10) rond je Postcode
- Allemaal gebeld
- NIET EEN die het snoertje in voorraad heeft (moet besteld worden)
- De meeste weten niet eens van het bestaan van het snoertje
- NIET EEN die weet of er software bij nodig is
- NIET EEN die weet of die software er dan bij zit
- NIET EEN die weet of dan met Windows XP werkt
- NIET EEN die weet of je gegevens via het toetsenbord van de PC kunt invoeren
- NIET EEN die weet of je kunt synchroniseren
- NIET EEN die weet of de zaak communiceert met MS Outlook
- ALLEN (op één na) vonden het vervelend dat ik belde
Volgens mij willen ze alleen mobieltjes verkopen, eigenlijk NOG liever alleen het geld
Ga zo door, heren, ga vooral zo door.
Jos Steynebrugh,
Marketing consulent
Wat Gerben en Marjan zeggen is dus heel logisch als reactie.
Ik zou dan ook alle leidinggevenden willen voorstellen om voortaan helemaal te stoppen met kijken naar wat anderen doen en gewoon weer op basis van leeftijd te gaan promoveren.
Mijn boodschap voor een ieder die dit inderdaad zo ervaart en er last van heeft: ga bij jezelf na wanneer jouw behulpzaamheid wel een positieve bijdrage levert of heeft geleverd aan je carriere, onderzoek vervolgens wat het zo specifiek maakt(e) dat het positief uitpakt(e) en benut dat specifieke in de toekomst! Het loont!
Ik merk in mijn werkomgeving dat mensen die 'nee' kunnen zeggen, arrogant zijn en die alleen maar aan zich zelf denken,worden gezien als meer 'senior', capabel enz. en meer serieus worden genomen. Terwijl de behulpzame, samenwerkende persoon meer gezien wordt als een 'watje'.
Ik denk dat een bedrijf meer heeft aan mensen die kunnen samenwerken, zich willen inzetten voor het 'algemeen belang' en empathie tonen.
Ik zie ook dat de minder aardige mensen uiteindelijk op langer duur toch zichzelf tegenkomen en er uit worden gestuurd. De baas merkt dan dat ze toch een probleem vormen voor de groep.
Ik stel voor dat de aardige mensen aardig blijven maar toch er voor waken dat er geen misbruik hiervan gemaakt wordt door anderen. Blijf bij je principes op lange duur ben jij degene die er goed uitkomt!
In een zorginstelling of een meer abstracte werkomgeving zul je toch verschillende reacties oproepen.
Ik hoop ook op een saamhorig jaar zodat er een produkt ontstaat.
Dit hoeft geenszins te betekeknen dat je je niet behulpzaam mag opstellen naar anderen, integendeel, daar wordt de wereld alleen maar beter van.