6 miljard competenties

De laatste jaren heeft competentiemanagement aan populariteit gewonnen. Grote bedrijven huren externen in die ervoor zorgen dat werknemers zogenaamde competenties aangemeten krijgen. Op deze wijze kan een database van eigenschappen en personen opgezet worden, waarmee het voor 'leidinggevenden' gemakkelijker is om bepaalde klussen te klaren. Hij of zij hoeft slechts te inventariseren welke competenties nodig zijn voor het realiseren van een plan en kan, dankzij de competentieprofielen de juist personen bijeenzoeken.

In werkelijkheid is competentiemanagement zeer beledigend voor werknemers. Zij worden immers voorzien van etiketten; Meneer X kan A, B en C, terwijl mevrouw Y A, B en E kan. Er zijn echter ook domme mensen die slechts B kunnen. Dit is precies hoe managers hun ondergeschikten wil...

Kim Bruning
Managers moeten het ouderwets van mensenkennis hebben.
Moderne mensen zijn nog altijd stukken ingewikkelder als de systemen waar ze mee moeten omgaan. Een echte manager heeft dus vooral veel competentie nodig op het gebied van EQ.