Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Je kunt m.i. mensen ook motiveren door een collectieve analyse te maken waarvan mensen last hebben in hun werk, hun omgeving en in hun team. Uitgangspunt daarbij is dat iedere medewerker ook minimaal 1 punt aandraagt.
In de praktijk blijkt dat veel "lastjes" waarvan mensen last hebben ineens collectieve lasten worden, omdat ze niet hardop worden uitgesproken. Als de kleine lastjes voort blijven bestaan, is het risico groot dat het irritaties worden wat in het uiterste geval frustraties gaat opleveren.
Door al in te spelen op de "lastjes" die vaak collectief zijn, maar niet bij iedereen bekend zijn, worden de mensen ook collectief gemotiveerd om te veranderen.
Voordeel om de lastjes bij tip 4 op te vragen, is dat je de 'lastjes' richt en relateert aan je veranderdoelstelling. Je geeft mensen een gerichte focus, die als kapstok dient om de kleine 'lastjes' aan op te hangen. Natuurlijk kun je ook omgekeerd werken en eerst de kleine 'lastjes' van mensen boven tafel halen en op de gemeenschappelijke noemer je veranderdoelstelling formuleren. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
hartelijke groet,
Veron
Managers met hun motivatie toolkit, hoe goed ook bedoeld, zijn onderdeel en misschien wel oorzaak van het motivatiegebrek van medewerkers dat veel organisaties parten speelt. Goedgeorganiseerde middelmatigheid en onverantwoordelijkheid is in veel organisaties orde van de dag.
Hoe anders? Vakmanschap ipv hierarchie, ontmanagen van organisaties (zelforganisatie neemt de plaats in), principes ipv regels en protocollen en ondernemersprikkels door werkelijke verantwoordelijkheid.
alvast bedankt
Behalve het leren kennen van je teams, is het minstens zo belangrijk dat je zelf onderdeel wordt van hun dagelijkse samenhang. Dat je erbij hoort en als leidinggevende toch ook weer niet. Blijf jezelf, authentiek. Blijf oprecht. Open. En vanuit die houding zal tip 5 opleveren. Niet pas doen als je in een fikse reorganisatie zit!
Het stikt van de teamuitstapjes die kunnen helpen, maar de mooiste bedenk je zelf.