Onlangs vroeg ik aan een manager tegen welke problemen zijn leidinggevenden aanlopen bij veranderingen. Hij hoefde daar niet lang over na te denken. Bij veranderingen lopen mijn leidinggevenden aan tegen de vraag: Hoe mijn mensen motiveren?
Hoe motiveer ik mijn mensen?
Ja, dat is een begrijpelijke vraag en natuurlijk wil je daar als leidinggevende graag een antwoord op hebben. Er komt echter heel wat kijken bij motiveren. Je stijl van leidinggeven heeft er bijvoorbeeld mee te maken, het vertrouwen dat je in je mensen hebt, de randvoorwaarden die je schept, en nog heel veel meer. Daarom in dit artikel vijf tips om je te helpen bij het motiveren. Maar eerst ..
Wat versta je onder motiveren?
Kort door de bocht gaat motiveren over het hebben van beweegredenen of motieven om in actie te komen....
Je kunt m.i. mensen ook motiveren door een collectieve analyse te maken waarvan mensen last hebben in hun werk, hun omgeving en in hun team. Uitgangspunt daarbij is dat iedere medewerker ook minimaal 1 punt aandraagt.
In de praktijk blijkt dat veel "lastjes" waarvan mensen last hebben ineens collectieve lasten worden, omdat ze niet hardop worden uitgesproken. Als de kleine lastjes voort blijven bestaan, is het risico groot dat het irritaties worden wat in het uiterste geval frustraties gaat opleveren.
Door al in te spelen op de "lastjes" die vaak collectief zijn, maar niet bij iedereen bekend zijn, worden de mensen ook collectief gemotiveerd om te veranderen.
Voordeel om de lastjes bij tip 4 op te vragen, is dat je de 'lastjes' richt en relateert aan je veranderdoelstelling. Je geeft mensen een gerichte focus, die als kapstok dient om de kleine 'lastjes' aan op te hangen. Natuurlijk kun je ook omgekeerd werken en eerst de kleine 'lastjes' van mensen boven tafel halen en op de gemeenschappelijke noemer je veranderdoelstelling formuleren. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
hartelijke groet,
Veron
Managers met hun motivatie toolkit, hoe goed ook bedoeld, zijn onderdeel en misschien wel oorzaak van het motivatiegebrek van medewerkers dat veel organisaties parten speelt. Goedgeorganiseerde middelmatigheid en onverantwoordelijkheid is in veel organisaties orde van de dag.
Hoe anders? Vakmanschap ipv hierarchie, ontmanagen van organisaties (zelforganisatie neemt de plaats in), principes ipv regels en protocollen en ondernemersprikkels door werkelijke verantwoordelijkheid.
alvast bedankt
Behalve het leren kennen van je teams, is het minstens zo belangrijk dat je zelf onderdeel wordt van hun dagelijkse samenhang. Dat je erbij hoort en als leidinggevende toch ook weer niet. Blijf jezelf, authentiek. Blijf oprecht. Open. En vanuit die houding zal tip 5 opleveren. Niet pas doen als je in een fikse reorganisatie zit!
Het stikt van de teamuitstapjes die kunnen helpen, maar de mooiste bedenk je zelf.