Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
je slaat de organiserende en verbindende spijker op z'n kop! Je verwoordt heel helder waar het ook wat mij betreft nu over gaat. Ik vraag me wel eens af waarom niet meer mensen het zo zien. Maar goed, ieder heeft daarin zijn eigen tempo om tot inzicht te komen.
Op weg naar de ideale organisatie? Zij is er al, we hoeven haar alleen maar te ont-wikkelen. Er is geen weg naar de ideale organisatie, de ideale organisatie is de weg....
Heel helder verwoord; dank daarvoor! je geeft mij ook weer woorden voor wat ik zie.
Erg leuk artikel om te lezen, al komt dat natuurlijk door 'het feest van de herkenning'.
Ik herken ook een trend dat organisaties zich steeds meer gaan bezighouden met bewustwording van het individu en de organisatie als geheel. Een positieve wending naar mijn mening, omdat we toch steeds vaker zien dat fabrieksmatige kennisinstellingen de flexibiliteit missen om mee te kunnen gaan.
Logischer wijs is het de angst van mensen in huidige organisaties die in de weg staat om als organisatie te veranderen. Dat lijkt mij dan ook meteen de uitdaging waar we voor staan: Het veranderen van de gedachtegang en het gedrag van mensen in organisaties.
Je was al van veel markten thuis, maar nu opereer je ook al als trendwatcher. Met succes. het zijn voor mij persoonlijk geen nieuwe ontwikkelingen, maar het helpt altijd om een en ander in een handzaam rijtje gezet te krijgen. Je verwoordt de zaken opnieuw helder, toegankelijk en speels.
En nu? Met z'n allen de tien trends naar de dagelijkse praktijk vertalen.
Welke organisatie - en dus mensen - springen er mee?.
This post was mentioned on Twitter by tdh36: RT @Managementsite: Nieuw bericht: 10 trends: op weg naar de ideale organisatie http://bit.ly/by9SFx...
We hebben hierover vaak gesproken.
Je weet dat ik een grote organisatie als professional niet heb 'overleefd'.
De opmerkingen rond Trend 2 zijn mij dan ook uit het hart gegrepen.
Hier is maatschappelijk en economisch veel te winnen!
Jan Taco
Inderdaad een feest van herkenning. Dit zijn de trends. Ik denk wel dat het allemaal draait om nr. 8. De problemen zijn niet meer op te lossen in aparte van elkaar afgescheiden organisaties. Evenmin kun je idealen realiseren in een eilanden samenleving.
En natuurlijk draait het bij ideaal organiseren om mensen. Dus om trend nr. 6. , om de passie en talenten van jonge krijgers.
Jij verwoordt wat velen denken, zien én voelen.
Je geeft er de perfecte woorden aan, weet grootse bewegingen in zijn essentie te vangen en slaat daarmee spijker op zijn kop!
Een artikel om te bewaren!
Gr Kim
een mooie synthese.
Ik zou nog een gerelateerde aspecten willen toevoegen.
Van gesloten naar open, benutten van de kracht van het netwerk (crowdsourcing?)
Van praten over de wereld verandert en toenemende onzekerheid, naar verandering als enige zekerheid
Van focus op bedreigingen van verworvenheden, naar focus op kansen op beter
Van training als onderdeel van werk, naar werk als levenslange ontwikkelings- & leerweg
Van diversiteit als doel naar diversiteit als bron voor vernieuwing en succes
Van maatschappelijk verantwoord ondernemen naar maatschappelijk verantwoord consumeren
Van shareholders naar stakeholders
Hier laat ik het even bij. Wellicht zit er her en der overlap met de punten die jij noemt. Het is geen kwestie van gelijk hebben, meer van delen en verrijken van inzichten.
Op mijn blog www.inHR.nl schrijf ik over dit soort zaken, over de wereld in verandering en de gevolgen voor de wijze waarop arbeid & organisaties vorm krijgen. Wellicht aardig om deze blogs eens te lezen. Bijvoorkeur niet bij de laatste beginnen, er zit een verhaallijn in.
Groeten,
Alexander Crépin
www.inHR.nl
www.Twitter.com/talentspotter
Puik werk man! Een dikke acht op de schaal van briljantie krijg je van me ;)
Mooi om de meest significante indicatoren van 'het nieuwe werken' op een rijtje te zetten, zodat het vatbaar wordt en meer dan vage ideeën. De elementen schurken dicht tegen het gedachtegoed van Realize! aan, dat we tot 'wakker werken' gedoopt hebben. Leuk om nog eens over door te babbelen.
Thomas
ik vind dit een knappe opsomming van de trends en uitdagingen voor de managers van vandaag en morgen. Er is nog wel een weg te gaan voordat we daar zijn,zeker omdat de huidige economische crisis de neiging heeft managers weer in " oud gedrag" terug te laten vallen.
Vwb Trend 2 en 3; ik mis in het verhaal het belang van Visionair Leiderschap; of het nu in het bedrijfsleven is of in de politiek, er zijn te weinig leiders die enerzijds vergezichten kunnen schilderen en anderzijds met volle overtuigingskracht ook grote groepen mensen kunnen meekrijgen in deze visie.
We zitten in een tijd met grote behoefte aan nieuwe concepten/businessmodellen en daar zijn Visionairen echt cruciaal in
Een uitstekende analyse. Zeer herkenbaar ook. Hier kunnen we zeker iets mee. Daarom is een bedankje wel op zijn plaats.
Groet,
Lex
is iemand wel eens opgevallen dat die generatie , net als wij, zeeeeer materialistisch zijn?
wie dat niet ziet, moet maar eens kijken naar verschijnselen als mode, mobieltjes, iedereen die een auto wil enz.
Ze zijn dus uitstekend te binden met geld.
Een helder stuk, herkenbaar, wenselijk en op een ontzettende enthousiasmerende wijze geschreven. Of het werkelijk allemaal zo snel en breed zal veranderen, waag ik toch te betwijfelen. Hoe profijtelijk het ook zou kunnen zijn voor het milieu, de cultuur, de algehele atmosfeer in de maatschappij, het vraagt ook durf. Durf gebaseerd op zelfvertrouwen en dat is wat een hiërarchische maatschappij, gezin, school, politiek, vakbonden, bedrijven niet stimuleert.. Zeker, de door jou beschreven trends zullen het zelfvertrouwen versterken, maar er moet al een zekere dosis van aanwezig zijn, om eraan te durven beginnen.
Grappig is overigens, dat i de omgeving waar ik woon en werk ruim bevolk is met ZZP'ers. De ZZP'ers met de bestelbus. Zij lijken nauwelijks gebukt te gaan onder de 'crisis'. Ze regelen, passen zich aan, creëren nieuwe werkverbanden, spreken elkaar direct aan en maken dat het succesvol wordt. Geen personeel, maar wel met hele groepen direct aan de slag. 's Avonds nog even langsgaan om een opdracht voor volgend jaar vast te spijkeren.
Inzet, doorzetten en zelfvertrouwen. Voor mij wel een inspirerende groep. Daar zie je dat mensen zich met elkaar verbinden, elkaar benutten en aanspreken, zich geen zorgen maken over bijvoorbeeld de werk/ privé balans. Een aspect delen de leden van deze 'groep', zij zijn bekwaam, goed in het werk dat ze doen, houden zich bij hun leest en daardoor creëren ze zelfvertrouwen en durf.
Ik wens het een ieder toe en probeer er een bijdrage aan te leveren met mijn dit jaar gestarte blog: presteer met plezier. Mogelijk kan de bolg een bijdrage leveren aan het versnellen van de trends die je signaleert en waarvan ik van harte hoop dat ze werkelijkheid worden.
Hartelijke groet, Cees
https://presteermetplezier.wordpress.com
Zo worden de meeste van deze principes, noem het 'Het Nieuwe Werken', al 50 jaar toegepast door W.L. Gore and Associates. Vervolgens zijn daar ter plekke onderzoeken gedaan, er boeken over vol geschreven maar het beleid van W.L. Gore & A. is nog nauwelijks gekopieerd.
De principes blijken dan ook nog eens lastig in te voeren, en zelfs 'lastig' is hier nog een eufemisme.
@rein: ik denk dat deze trends helpen om de triple P (profit, people, planet) tegelijkertijd te bedienen. Dus het verbinden en bruggen bouwen bijv heeft ook een commercieel effect. En tegelijkertijd een maatschappelijk effect. Het is niet of-of-denken, maar en-en-denken.
@willem: Jammer altijd als er in de titel "Nieuw" staat, want meestal is het met uitvindingen, dat men iets vindt dat uit is. En nieuw kent altijd maar een korte houdbaarheidsdatum. Dan krijg je van die gedrochten van "Het nieuwste werken", etc. Ben met je eens dat sommige principes zich al lang bewezen hebben. Zie ook Semcostijl. Ook uit jaren 80. Toch lijkt er iets extra's gaande, dankzij techniek, dankzij web20, dankzij mentaliteit van mensen als Martijn Aslander, en bedrijven als Finext en Jonge Honden, bijvoorbeeld.
En als je bij S2M rondloopt, voel je iets van deze buzz aan den lijve.
A/d andere kant hebben we idd nog een hele weg te gaan. (Maar stel je voor dat we er al waren: dat zou ook wat zijn...) ;-)
Geen flauw idee waarom ik dit nu pas lees (het eerste wat ik via Linkedin vandaag in mijn inbox tegenkom) maar het snijdt absoluut hout! Gefeliciteerd met dit inzicht. De meest interessante vervolgvraag (ook aardig gezien jouw eigen achtergrond..) gaat er een kritische massa ontstaan van mensen die op deze wijze 'bewust' zijn en willen leven en werken? Hoe gaat de nog relatief kleine groep mensen die zo werken en leven de 'traditionele manier' op een positieve wijze infecteren en staat die groep er wel open voor? Mijn beeld is dat het werken vanuit de ideale organisatie (met daarbij passende mensen) nogal gescheiden plaats vindt van de conventionele organisaties. Ben benieuwd of je daar ook nog eens iets over gaat schrijven.
in ieder geval, door jouw stuk een inspirerende start van de dag waarvoor dank!
Cees
Dank voor je reactie!
Ik ben idd bezig met een stuk hierover. Ook met een boek trouwens. Over Organisatie 3.0. Samen met Edwin de Bree, een columnist die ook regelmatig op managementsite publiceert.
Ik zoek je wel even op in de gelijkte social media. Dan blijven we in contact.
groet, Guido