Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Verder denk ik dat smeeroliekennis snel is op te bouwen door medewerkers met bepaalde persoonlijke eigenschappen hiervoor in te zetten. Malcom Gladwell (auteur van o.a. "The Tipping point") spreekt over 3 noodzakelijke karakteristieken voor het verspreiden van een boodschap en creeeren van een "hype", welke ook in de situatie hier van toepassing zijn: de "Connector", welke de juiste mensen samenbrengt; de "maven" die graag kennis doorgeeft, en "salesmen" welke de andere mensen graag overtuigt.
<i>Kennis management moet toch opleveren, maar wat dan?</i> Wat is het <b>doel</b>? Wat is er mee te winnen? En welk <b>middel</b>
<i>Kennismanagement is veel meer dan ICT: langzame integratie met mens en organisatie.</i> Waarom <b>delen</b> we we niets als we werken maar msnen, smsen, bellen, mailen we ons suf? Waarom geven we onze populatie (de leden van de community) niet de <b>middelen</b> om haar eigen kennis te managen? Welke <b>vraag</b> moet worden gesteld om kennismanagement te implementeren?
<i>Een kennismanager is geen garantie voor succes.</i> Waarom is het in de ene kroeg druk en beregezellig en in de andere niet? Hoe kan het dat op die verjaardag wel wordt gedanst en op die ander niet?
<i>Aandacht voor omgevingskennis en verbindingen met partners essentieel.</i>
De dingen waar het dan om gaat zijn: doel en middel, reputatie en zelfstandigheid, de juiste vraag, gezelligheid en noodzaak. Met andere woorden hoe ziet een (digitale) omgeving eruit waar een groep mensen uit vrije wil de juiste vragen stelt en zelfstandig (als groep) antwoorden zoekt?
Voor iedere omstandigheid ziet die omgeving er anders uit. Maar in onze kennis intensieve maatschappij zijn er tegenwoordig hele goedkope middelen die helpen bij het faciliteren van een groepsgesprek. Er is heel veel resultaat te boeken zonder document management! Er is ook veel resultaat te boeken zonder custom made formulieren! Alles wat er nodig is een omgeving waar je gelezen kunt worden en waar je ook je mening mag geven. Een omgeving is niet duur. Een weblog voor een groep mensen is een begin. De juiste cultuur is vaak ingewikkelder! Net als een succesvolle kroeg heeft de community een <b>kroegbaas</b> nodig!
Een <b>weblog voor een groep mensen</b> biedt ook andere voordelen. De weblog kan worden gekoppeld aan andere (interne) weblogs. Hierdoor onstaat kennisdeling over groepen. De weblog kan worden gekoppeld aan externe bronnen (automatisch relevante boeken bij amazon zoeken). Hierdoor ontstaat inspiratie en uitdaging. En de content in een weblog wordt gecategoriseerd en gearchiveerd. De content kan bestaan uit tekst, audio, video, plaatjes, powerpoints, etc.
Het is nu haalbaar om de eerste stap voor minder dan 10000 euro te zetten. Door de modulaire indeling en de opkomst van RSS als content uitwisselings dialect zijn de vervolg stappen klein (financieel.) Er ontstaat een organische groei van kennisdeling in een netwerk van weblogs waar groepen mensen samen komen. De mens ontsluit haar eigen, noodzakelijke, kennis bron; zichzelf. Mits de juiste vraag wordt gesteld en de juiste cultuur wordt gecreeerd.
(1) Waarom delen we we niets als we werken maar msnen, smsen, bellen, mailen we ons suf? (2) Waarom geven we onze populatie (de leden van de community) niet de middelen om haar eigen kennis te managen? en (3) Welke vraag moet worden gesteld om kennismanagement te implementeren?
Als antwoord op de eerste vraag:
De nieuwe media zijn dan wel snel, maar het geheel mist een aantal belangrijke elementen van communicatie. Feedback bestaat namelijk niet, of loopt via grote omwegen. Daarnaast gaat het bij deze media alleen om de overdracht van geëxpliceerde kennis. Tussen de regels lezen heeft bij twitteren geen zin. Als tussen deze regels iets te lezen valt, dan heeft dit doorgaans niets te maken met de bedoeling die de zender er bij had. Kennis delen zonder te weten wie deze kennis gaat gebruiken, komt bovendien per definitie niet van de grond. (Wederom een feedback probleem)
Als antwoord op de tweede vraag:
Mensen hebben de neiging om te experimenteren en grenzen op te zoeken. Omdat het management van deze community ervaring heeft met het feit dat veel vrije initiatieven uit de hand zijn gelopen, zijn ze bang dit nogmaals te laten gebeuren. Het vertrouwen in en van community leden is hiermee onder de maat. Medewerkers twitteren bovendien alleen als zij weten dat zij volgers hebben.
Welke vraag dus moet worden gesteld: - Wie betaald het eerste biertje?
Dit klinkt als een grapje, maar het is in mijn ogen heel serieus. Een digitale community kan geen vervanging zijn voor persoonlijk contact. De digitale community moet in mijn ogen de Wikipedia zijn waar kennis op wordt opgeslagen, terwijl deze kennis op ieder moment (dus ook in de kroeg en bij de koffiemachine) beschikbaar wordt gemaakt.