Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Crisis en voor alles en iedereen het excuus als het niet lekker loopt. Maar er zijn bedrijven waarbij de omzetten vertigvoudigen tijdens de crisis? Hun succes? Inspelen op wat de markt vraagt en durven innovatief te zijn en te veranderen. Dat vraagt wendbaarheid en durven ingeslagen paden te wijzigen. Dat is spannend, want je gaat een nieuw recept uitproberen waarvan je het resultaat niet weet. wellicht smaakt het naar meer, maar het kan ook mislukken. Maar alleen zo kom je verder.
Het voordeel van zelfstandige professionals (inderdaad de naam ZZP raakt niet de kern) is, dat ze wendbaar zijn. Ze kunnen daarom op veranderingen bij klanten sneller én innovatiever reageren, dan grote bedrijven die vast houden aan standaard succesrecepten.
En Manu, wat is jouw succesformule?
Groeten Mariken van de Loo
www.leauz.nl
Dank voor je reactie, helemaal met je eens.
Mijn succesformule is denk ik:
- dat ik er geen heb, maar er een maak samen met de klant
- dat ik ja zeg tegen een klant of opdrachtgever, voordat deze ja zegt tegen mij. Soms loopt het nergens op uit, maar al veel vaker heb ik gemerkt dat een krachtig ja vanuit mezelf iets doet ontstaan.
- under construction, constant.
Graag tot ziens weer een keer (ik zeg ja : )