Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als bemiddelaar, o.a. van ZZP-ers, heb ik behoefte om op jouw relaas te reageren.
Misschien zijn er bemiddelaars die de ZZP-er uitknijpen en zelf niet inleveren, maar ik verzeker je dat wij óók fors hebben ingeleverd op de marge en dat dat voor ons ook niet prettig is. En jouw voorstel om 'de rug recht te houden' als het om de hoogte van de tarieven gaat, kun je gerust proberen, maar dan kun je ook vast de tent sluiten.
Dat heet marktwerking en daar heeft iedereen mee te maken.
In de goede tijd kregen kandidaten al na het 1e sollicitatiegesprek een lease-auto mee, kregen ZZP-ers echt belachelijk hoge tarieven en liep de prijs-kwaliteit verhouding ook volledig uit de pas. Toen hoorde je verder niemand klagen.
Nu de markt gekeerd is, gebeurt het omgekeerde. Nogmaals, niet leuk, voor de ZZP-er én het bureau, maar wel logisch.
Wij hopen echter wel, net als jij, op snel betere tijden en faire tarieven. Tot die tijd blijven we ons best doen om de opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen en de ZZP-ers een passende fee te vergoeden (en zelf ook nog iéts te verdienen).
Michel den Daas
Pienk, Office Professionals
www.pienk.nl
Om mijn inkomen aan te vullen verricht ik marketingactiviteiten voor een Amerikaans wellzijnsbedrijf, dat ecologische producten voor huishoudens wereldwijd naar de markt brengt. Door klanten/gezinnen te introduceren, word ik beloond en mijn beloning neemt toe als ik nieuwe klanten leer om ook zelf klanten te introduceren. Het betaalsysteem zit zo vernuftig in elkaar, dat wie werkt het geld verdient. Maar iedere klant wordt beloond voor zijn loyaliteit, en krijgt na enige tijd meer geld terug dan hij heeft betaald. .
Wij hebben dit ook al te vaak gezien op de markt voor tijdelijke inzet van IT professionals. Je hebt gelijk en het moet absoluut anders! Dat doen wij dan ook met onze manier van werken:
- opdrachtgever én freelancer hebben volledig inzicht in onze verdienste
- deze verdienste is geen percentage, maar een eerlijk vast bedrag per uur
- wij zijn de enige schakel tussen opdrachtgever en freelancer
Goed te lezen dat de markt schreeuwt om transparantie.
Kris
Peper & Zout IT
www.peperenzout-it.nl
Het gros van de bemiddelaars die sinds het begin van de huidige crisis (eind 2008) het hoofd boven water hebben weten te houden zijn de laatste jaren enorm gezakt in marges en veel transparanter geworden naar de ZZP-er voor wat betreft hun positie in de keten en de financiële kant van de zaak. De partijen die 25% marge of meer vragen kom ik al jaren niet meer tegen, 10% en minder is eerder regel dan uitzondering en steeds vaker zie ik geen percentages meer maar gewoon een vast bedrag per gewerkt uur.
Als ZZP-er dien je voor jezelf te zorgen, klagen over een bemiddelaar is lang niet zo effectief als gewoon "nee" zeggen tegen onredelijke contractvoorwaarden of een bemiddelaar die niet transparant en eerlijk doet over tarieven en marges.
Alle freelancers en ZZP-ers die nu hun uurtarief behoorlijk laten zakken, zullen het straks lastig krijgen om weer hun "normale' tarief te vragen, want je deed het toch ook voor minder?
Ik kies er dus bewust voor om altijd meer te geven en duidelijk meerwaarde te bieden en als ik daarom gekozen wordt, dan heb ik de juiste opdrachtgever die bij mijn past.
Corrie Heslinga
Business Steps 4 Ondernemers
http://www.businesssteps.nl/
Ik kan nog steeds redelijke tarieven bedingen, maar daar staat tegenover dat ik nooit duur ben geweest en mijn kosten laag kon houden. Het aantal nieuwe opdrachten is wel merkbaar afgenomen. Ik spreek ook vrijwel altijd een totaalbedrag af, maar in mijn branche (journalistiek, redactiewerk en teksten) ligt dat eenvoudiger dan in andere branches.
Los daarvan heb ik in een magere periode ook wel eens geprobeerd om tegen een zeer aantrekkelijk tarief een nieuwe klant binnen te halen. De klant bleef maar twijfelen en twijfelen, deed steeds toezeggingen, beloofde meermaals dat ik zou worden ingeschakeld en....rien, nada.
Daarna heb ik het er maar bij laten zitten. Best kans dat het nog een hoofdpijnklant was geworden ook. Na verloop van tijd kwamen er altijd weer andere klanten.