'Kun je een indicatie geven van je huidige uurtarief? Wij merken namelijk dat de markt erg in beweging is'. Zo eindigt de mail van een bemiddelingsbureau in hoogopgeleide zzp-ers, waar ik mijn interesse voor een opdracht kenbaar heb gemaakt en mijn CV heb achtergelaten. Met 15 jaar ervaring als zelfstandige overvalt mij enig cynisme bij de analyse van dit bureau dat de markt in beweging is. Kennelijk denkt het bemiddelingsbureau dat ik al jaren heb zitten slapen en niets heb gemerkt van veranderingen. De vraag naar mijn uurtarief gecombineerd met de analyse dat de markt erg in beweging is, komt op mij wat infantiel over.
Verontrustender is, dat ik vermoed dat aan mij op voorhand gevraagd wordt ergens rekening mee te houden. Zoals bijvoorbeeld het bijstellen van mijn uurtarief. Zoja, wat is...
Als bemiddelaar, o.a. van ZZP-ers, heb ik behoefte om op jouw relaas te reageren.
Misschien zijn er bemiddelaars die de ZZP-er uitknijpen en zelf niet inleveren, maar ik verzeker je dat wij óók fors hebben ingeleverd op de marge en dat dat voor ons ook niet prettig is. En jouw voorstel om 'de rug recht te houden' als het om de hoogte van de tarieven gaat, kun je gerust proberen, maar dan kun je ook vast de tent sluiten.
Dat heet marktwerking en daar heeft iedereen mee te maken.
In de goede tijd kregen kandidaten al na het 1e sollicitatiegesprek een lease-auto mee, kregen ZZP-ers echt belachelijk hoge tarieven en liep de prijs-kwaliteit verhouding ook volledig uit de pas. Toen hoorde je verder niemand klagen.
Nu de markt gekeerd is, gebeurt het omgekeerde. Nogmaals, niet leuk, voor de ZZP-er én het bureau, maar wel logisch.
Wij hopen echter wel, net als jij, op snel betere tijden en faire tarieven. Tot die tijd blijven we ons best doen om de opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen en de ZZP-ers een passende fee te vergoeden (en zelf ook nog iéts te verdienen).
Michel den Daas
Pienk, Office Professionals
www.pienk.nl
Om mijn inkomen aan te vullen verricht ik marketingactiviteiten voor een Amerikaans wellzijnsbedrijf, dat ecologische producten voor huishoudens wereldwijd naar de markt brengt. Door klanten/gezinnen te introduceren, word ik beloond en mijn beloning neemt toe als ik nieuwe klanten leer om ook zelf klanten te introduceren. Het betaalsysteem zit zo vernuftig in elkaar, dat wie werkt het geld verdient. Maar iedere klant wordt beloond voor zijn loyaliteit, en krijgt na enige tijd meer geld terug dan hij heeft betaald. .
Wij hebben dit ook al te vaak gezien op de markt voor tijdelijke inzet van IT professionals. Je hebt gelijk en het moet absoluut anders! Dat doen wij dan ook met onze manier van werken:
- opdrachtgever én freelancer hebben volledig inzicht in onze verdienste
- deze verdienste is geen percentage, maar een eerlijk vast bedrag per uur
- wij zijn de enige schakel tussen opdrachtgever en freelancer
Goed te lezen dat de markt schreeuwt om transparantie.
Kris
Peper & Zout IT
www.peperenzout-it.nl
Het gros van de bemiddelaars die sinds het begin van de huidige crisis (eind 2008) het hoofd boven water hebben weten te houden zijn de laatste jaren enorm gezakt in marges en veel transparanter geworden naar de ZZP-er voor wat betreft hun positie in de keten en de financiële kant van de zaak. De partijen die 25% marge of meer vragen kom ik al jaren niet meer tegen, 10% en minder is eerder regel dan uitzondering en steeds vaker zie ik geen percentages meer maar gewoon een vast bedrag per gewerkt uur.
Als ZZP-er dien je voor jezelf te zorgen, klagen over een bemiddelaar is lang niet zo effectief als gewoon "nee" zeggen tegen onredelijke contractvoorwaarden of een bemiddelaar die niet transparant en eerlijk doet over tarieven en marges.
Alle freelancers en ZZP-ers die nu hun uurtarief behoorlijk laten zakken, zullen het straks lastig krijgen om weer hun "normale' tarief te vragen, want je deed het toch ook voor minder?
Ik kies er dus bewust voor om altijd meer te geven en duidelijk meerwaarde te bieden en als ik daarom gekozen wordt, dan heb ik de juiste opdrachtgever die bij mijn past.
Corrie Heslinga
Business Steps 4 Ondernemers
http://www.businesssteps.nl/
Ik kan nog steeds redelijke tarieven bedingen, maar daar staat tegenover dat ik nooit duur ben geweest en mijn kosten laag kon houden. Het aantal nieuwe opdrachten is wel merkbaar afgenomen. Ik spreek ook vrijwel altijd een totaalbedrag af, maar in mijn branche (journalistiek, redactiewerk en teksten) ligt dat eenvoudiger dan in andere branches.
Los daarvan heb ik in een magere periode ook wel eens geprobeerd om tegen een zeer aantrekkelijk tarief een nieuwe klant binnen te halen. De klant bleef maar twijfelen en twijfelen, deed steeds toezeggingen, beloofde meermaals dat ik zou worden ingeschakeld en....rien, nada.
Daarna heb ik het er maar bij laten zitten. Best kans dat het nog een hoofdpijnklant was geworden ook. Na verloop van tijd kwamen er altijd weer andere klanten.