Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed en herkenbare column. Ik heb deze theorie gebruikt bij mijn onderzoek voor het NOC*NSF en de UvA naar de arbeidsmarktkansen voor topsporters en werkgevers.
In 2004 ben ik hier op afgestudeerd aan de UvA (arbeids- en organisatiesociologie).
Daarna heb ik in 2008 (OS Beijng )een publicatie uitgegeven "Goud op de werkvloer". Hierin wordt successen gedeeld door oud olympische topsporters en topsport gezinde werkgevers.
Inmiddels heeft eea tot verbetering geleid voor de sporters. Onlangs heeft een grote groep werkgevers een convenant getekend om meer topsporters binnen hun organisatie aan te stellen, in bijzonder al gedurende hun loopbaan. Ik was en ben daar groot voorstander van.
Indien je het leuk vind als ik dit concrete succesvolle voorbeeld eens presenteer ergens waar het relevant is, hoor ik dat graag.
Groet,
Patrick van Beukering
06 22 93 66 09
Netwerken werkt overal (het is wel 30% dus doen) maar vooral in de top van organisaties (je denkt toch niet dat Gerrit Zalm zijn cv naar ABN heeft gestuurd en toen onze Jan Peter in was voor opperhoofd Europa heeft hij ook niet zitten zwoegen op een brief) en in het midden en kleinbedrijf. Heel erg logisch.
Verder vind ik veel toelichtingen over hoe je moet netwerken ook erg komisch. Zo schijnt het een doodzonde te zijn om te zeggen dat je werk zoekt. Dus: vele werkzoekenden komen langs, met neon letters op hun voorhoofd staat geschreven dat ze werk zoeken, maar ze zeggen het niet. Hoe incongruent wil je het hebben!
Ook zijn er prachtige verhalen over hoe vaak het bericht over ontstane vacatures worden doorverteld. Honderden mensen schijnen het na 1 weekend al te weten. Gaat dat bij jouw thuis zo?
En stel dat het zo is. Ga eens even rekenen. Hoe vaak ontstaan voor jou geschikte vacatures in een organisatie? Bij hoeveel mensen moet je dan netwerken? Hoe lang onthouden ze jou? Hoeveel concurrenten komen daar ook netwerken?
Hoe herinneren ze je zich?
'Ja, er was hier iemand 2 maand geleden die het over dit soort werk had. Volgens mij zou hij dit wel gewild hebben. Hij vroeg er echter niet om. En als het een goede is is hij natuurlijk al lang ergens anders aan het werk'.
Hiel Terpstra - It's all about doing