Een 'zooitje' door verzakelijking?

Onlangs ontdekte ik wat reorganisaties en overwaardering van informatietechnologie kunnen doen. Ik bestelde bij de ABN Amro-bank een arbeidsongeschiktheidsverzekering, want dat kan er wel vanaf, nu het goed gaat met mijn adviesbureau Pitcher Support (www.pitchersupport.nl). Interessant om te kijken hoe bedrijven dat anno 2006 doen, het afsluiten van zo’n verzekering. Luister maar.

Op een van die weinige mooie dagen van dit jaar liep ik naar een van de locale kantoren van de ABN Amro-bank. Daar werd ik ontvangen door een bevallige mevrouw die volgens het naambordje op haar bedrijfskleding Antoinette heette. De vriendelijke glimlach gaf mij een warm en persoonlijk gevoel. Door deze dame wilde ik wel geholpen worden.
Maar Antoinette wees mij door naar meneer G., die ‘net even vrij’ was. Menee...

Harm Nieman
Lees ik een kritisch stukje over ABN Amro genaamd: "Een zootje door Verzakelijking". Staat er op dezelfde webpagina een commerciele advertentie van ABN.
Beste managementsite: Ik kan me inhoudelijk prima vinden in het redactionele stukje, maar hoe verhoudt zich deze commercial zich tot het stuk. Is het bij jullie geen "zakelijk " zootje dan?

Harm Nieman
Bert Overbeek
Pro-lid
De vergelijking gaat mank. In veel opzichten. De ABN Amro levert betaalde diensten; Manegementsite niet. Daar komt nog bij dat er bij ondergetekende veel liefde is voor deze bank, maar niet voor de beschreven ontwikkelingen. Kritiek geef je niet op iets wat je niet aan het hart gaat. Wij hopen dat onze adverteerder iets doet met onze feedback.
Jos Steynebrugh
Echt gebeurd: een jaar geleden of zo. Ik kom de bank binnen en merk een héél vreemd sfeertje. Hier klopt iets niet. Alle bureau's zijn onbezet en het voltallige personeel staat keurig opgesteld in de V-vorm achter de voordeur: een soort menselijke visfuik. Ik blijf op de deurmat staan om de toch wel vreemde situatie even tot me door te laten dringen. Het is nog vroeg en wellicht toch een restantje van de wijn van gisteren?

"Goedemorgen, meneer" zeggen ze in koor. Ik denk aan een overval, een staking, een vroege 1 aprilgrap of misschien zit ik wel in "Bananasplit". Dan stapt een van de employees met uitgestoken hand op mij af en vraagt: “Meneer, waarmee mogen wij u van dienst zijn?”. Er flitst van alles door mijn hoofd. Dingen als “Dit gaat me geld kosten” of “Wervingsactie? Nee, ik ben al binnen én klant”. “Overvalletje gehad?” vraag ik. De bankbediende glimlacht beminnelijk en legt uit. “Nee, hoor, meneer, service nieuwe stijl van de AMRO Bank. We treden onze klanten letterlijk tegemoet en begeleiden hem naar het juiste bureau. Kopje koffie?” Hier, in de rij, denk ik nog. Het overige personeel kijkt geínteresseerd maar ook héél erg onwennig toe. Heel onwennig nemen we plaats aan het dichtstbijzijnde (workflow???) bureau. De koffie wordt geoffreerd aan de klant die na mij binnenkwam.
Een week later was alles weer bij het oude. Gelukkig maar, hoor ik het personeel zuchten

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

Meer over ICT & Internet