Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
• In de eerste zin wordt het project al in een slecht referentiekader gezet: Viva en Flair.
• De verzameling lijntjes en rechthoeken waar je het over hebt is voor sommige (meestal alfa’s) niet begrijpelijk, maar communiceert voor beta’s wel degelijk: het geeft snel overzicht en haalt “de lucht uit het verbale gedraai en geleuter”.
• De consultant ziet dit alles handenwrijvend aan. Wij deden het zónder consultant en dat kan ook héél goed, want zó moeilijk is het allemaal niet. Het vertelt wel iets over de rechte rug van de directeur als je hiervoor een consultant inhuurt.
• lijst vervelende verbeteracties: er bestáán geen leuke verbeteracties!!!
• Dit proces herhaalt zich nog één of twee jaar? Nee, elke maand evaluatie en met meetpunten per kwartaal en evaluatie in het penthouse elk jaar. Grote aandacht in personeelsblad.
• managementmodellen als INK inspireren niet. Nee, dat moet de directie doen. Papier doet niets. Alcohol en coke óók niet. Dat doen mensen.
• Zelfevaluaties zijn bureaucratische exercities. Dit is een vluchtweg voor een projectleider die het zelf niet ziet zitten.
• lapmiddel voor gebrek aan leiderschap en durf. Integendeel: er is flink wat lef voor nodig om eraan te beginnen en ook AF TE MAKEN. Het kost n.l. erg veel doorzettingsvermmogen.
• opgetelde verstand van de hele organisatie. Utopie: het IQ van een kudde komkommers?
• inspirerender en leuker? Mijn ervaring was dat het project motiveerde en vooral moveerde: de kudde kwam in beweging. Zéér goede en concrete (meetbare !!!) resultaten
No offense,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Wanneer begint de periode van het hanteren van modelen en methodieken weer?
Geef niet het model of de methodiek de schuld, maar de daadkracht van de verantwoordelijken. Het gebruik en toepassen van hulpmiddelen gaat en komt met weerstand binnen de organsiatie. Veel mensen zijn bij voor veranderingen, want veranderingen kunnen onzekerheid veroorzaken. Het is aan het management om hier mee om te gaan. Je verantwoordelijkheid niet nemen en het afschuiven richting model en/of methodiek is wel erg makkelijk.
Managers moeten het aandurven om op basis van gezond boerenverstand en intuïtie een organisatie leiden. Niet een managementmodel fungeert daarbij als kompas, maar het opgetelde verstand van de hele organisatie. Als dezelfde tijd die wordt verspild aan INK-bureaucratie zou worden gebruikt om samen met medewerkers na te denken over en te werken aan organisatieverbeteringen, wordt waarschijnlijk veel meer resultaat geboekt.
De rest vind ik een wat makkelijke manier om een model af te kammen. In ieder geval dekt de titel de lading niet.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het 'doen' van ander gedrag wanneer je als MT in de gaten krijgt dat er iets niet pluis is.
Wanneer je dat met de nodige discipline uitvoert krijg je een soort nieuw afgerichte hond. Hij gaat eerst zitten voordat hij de weg oversteekt. Geen idee waarom, maar hij doet het.
Daar zit meteen de faalfactor ven het volgen van een model. Mensen hebben wel gedachten en overwegingen en allerlei onbewust materiaal waardoor ze dingen doen die ze alleen vanuit het verstand redenerend niet zouden doen. We hebben in ons persoonlijke leven allemaal ook gewooonten die we niet bewust kiezen, maar toch steeds doen.
Ik zou nog een stapje verder willen gaan. Voordat je gaat veranderen is het goed om je bewust te worden wat je allemaal hebt gedaan met zijn allen om te komen waar je nu bent. Wat is de grote winst om te blijven doen wat je deed? Wat je wint hoeft niet optelbaar te zijn in een spreadsheet, maar kan prima iets zijn als: de gezelligheid, het informele, of het gevoel dat je zelf je baan kunt invullen)
Wat raak je kwijt als je ophoudt te doen wat je altijd deed?
Wanneer je met je gezonde boerenvermogens (verstand alleen vind ik te beperkt) vaststelt waar je in de tang van de beperkingen van je bedrijfscultuur zit, kan je beginnen om daar wat ruimte te maken. Hoe kunnen we met behoud van gezelligheid, infomeel gedrag en zelfsturing, werken aan wat we wel willen?
samenvattend: ik ben een groot voorstander van zelfevaluatie met behulp van ons vermogen om ons bewust te worden van wat we onbewust doen. Wanneer een deel van de collectieve schaduw belicht(!) is, over te gaan tot actie. Verandering naar iets waar je voor kiest in plaats van verbetering van gedrag zonder bewustzijn. Dat houdt niemand vol.
Marjolein Kalter
AndersZINs coaching & consultancy
Verandering vanuit zingeving door bewustwording
Elke bedrijf of organisatie zal organiseren op een manier die past bij de mensen in die organisatie. Inspireer elkaar en wees geinteresseerd in elkaar, leer en verbaas je over de kennis, kunde en vaardigheden die je ontmoet.
Let wel: ook dit is weer een ervaring, mijn motto is; Inspiratie creeren om in afstemming en samenwerking doelen te realiseren. Heb plezier, verbeter met plezier en behaal resultaat omdat we elkaar inspireren!