Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Noem man en paard, dan kun je ook een scherpe analyse maken. En wat is dan eigenlijk precies het probleem met de cultuur? Kortom, deze column is me iets te veel borrelpraat!
De snelheid van de column heeft de nauwkeurigheid inderdaad nadelig beïnvloed, daarin heb je gelijk. Ik houd me al jaren bezig met cultuur, en veronderstel bij het schrijven vaak de nodige voorkennis.
Ik zie drie punten van bezwaar die ik hieronder nader zal uitwerken.
1. Te laat, “ze,” over laten nemen, etc...
De parallel van Pim toen en Wouter nu heeft te maken met veranderingen. Deze vinden pas plaats als er grote mate van ongenoegen is. Zonder ongenoegen komen veranderingen niet op gang. Het ongenoegen van destijds legde voor Pim Fortuyn de rode loper uit. Of ik hier nog duidelijker over moet zijn vraag ik me af. Iedereen weet wat er toen gebeurde en wat de essentie was.
Nu “was” er wederom sprake van ongenoegen. Vorig jaar werd de ABN –een van de symbolen zie van de Nederlandse cultuur (zie een andere column op MS: Hoe ziek kan een cultuur zijn) – overgenomen door Fortis. Fortis komt uit België. ING heeft een Belgische bestuurder, echter een overname door een Belgische bank is een gevoelige zaak. Echter men (o.a. Wellink) ging er schoorvoetend mee akkoord. Duidelijker over MEN kan ik niet zijn, want dat zijn we allen, het product van onze cultuur. Toen de mogelijkheid er kwam om ABN terug te halen, werd die aangepakt. Er werd ook een mooi heroïsch verhaal bij verteld. (wat er achter de schermen gebeurd is, komen we nog wel te weten, wie de echte leiders waren van deze operatie - Lees op het internet, b.v: "de wraak van Wellink").
2. Overgenomen door een sterkere cultuur
Fortis was misschien niet sterker qua cultuur, maar kreeg het toch voor elkaar om twee vrienden te vinden die ABN klein wilde hakken. Gezamenlijk waren ze sterker dan ABN. Destijds in de tijd van Fortuyn kwamen de Nederlandse waarden in de verdrukking door een soortgelijk proces door “overname” van een sterke cultuur. De Marokkaanse (om even man en paard te noemen) cultuur is namelijk veel sterker, net als de Spaanse cultuur dat is. De Nederlandse cultuur is zwak, open en gevoelig voor allerlei invloeden.
<i>Een Voorbeeld: Als er tien mensen in een vergadering zitten en 1 van hen is een buitenlander schakelen we over op het Engels. Denk je dat ze dat in Spanje ook doen? vervolgens begrijpt niemand meer wat er afgesproken is, we denken dat we de taal net zo machtig zijn als onze moedertaal en dan vragen we ons af, waarom het Engels is gekozen...</i>
3. Probleem van de Nederlandse cultuur
Het probleem met de Nederlandse cultuur is dat die geen duidelijke identiteit heeft. Als Maxima – de Argentijnse vrouw van de Nederlandse Alexander – dat roept is het land te klein. Maar zij heeft er als "geintegreerde buitenstaander" misschien toch wel zicht op. Jammer dat ze zo diplomatiek moet blijven.
Ten tijde van Fortuyn kwamen we erachter dat de zogenaamde Nederlandse tolerantie niet meer bleek dan louter onverschilligheid. Men wist gewoon niet dat men in actie kon komen.
Nederlanders willen alles “goedkoop,” voor een dubbeltje op de eerste rang. De kerzijde is een hoop slechte kwaliteit die je naar binnen haalt. Kijk maar naar Icesave, Nederlanders stonden voorop.
Dit gaat over men, over mensen en de Nederlanders in het algemeen. Dat ligt gevoelig, maar over cultuur kan je best wat zeggen, zo moeilijk is het niet. Het levert wel altijd discussies op. Die zijn goed binnen bedrijven om na te gaan wat men nu echt belangrijk vindt.