De wortel en de stok

Columns

Heel vroeger - toen een groot gedeelte van werken nog bestond uit het uitvoeren van routinematige, mechanische handelingen – was de wortel-en-stok methode erg populair onder managers (een kruising tussen een politieagent en een boekhouder). Houdt werknemers (een kruising tussen slaaf en ‘vrij mens’) een wortel voor om ze sneller te laten werken en als dat niet werk sla je ze met een stok op hun kont.
Dat zorgde – aangespoord door het Scientific Managementdenken van Taylor – voor een enorme toename in arbeidsproductiviteit. En arbeidsproductiviteit was de grootste beïnvloeder van de winst van ondernemingen. En winst was het primaire, bijkans enige doel van ondernemingen

Onlangs bezocht ik het managementmuseum, op zoek naar hét managementtool van de 19e en begin 20ste eeuw, dat zo een enorm...


Ronald-Henk Ritsma
Beste Edwin.

Dat de wortel en de stok nu nog nodig is lijkt me logisch, elk persoon die leiding heeft gegeven kent het probleem. Als je alleen maar aardig bent wordt er over je heen gelopen. Alhoewel het beter werkt om een rotzak te zijn, gaat dit op den duur ook tegen je werken. Kortom je moet een goede balans vinden tussen de wortel en de stuk. Dus op momenten wel vriendelijk zijn maar ook duidelijk je grenzen stellen om te laten zien dat niet me je gesold wordt.

Lees anders mijn boek Macht en Invloed.

Mvg,

Ronald-Henk RItsma

Meer over Leidinggeven