Wo(o)rden

Columns

Pak er eens een document bij dat je recent hebt geschreven of ontvangen, en zoek (met Ctrl+f) op ‘word’. Hoe vaak staat dit woord in de tekst?

Ooit volgde ik een cursus ‘Klantgericht schrijven’ waarin de trainers ons vertelden om bij het schrijven scherp te zijn op het woord ‘word(t/en)’, omdat dit vaak betekent dat er geen onderwerp in de zin staat. Inmiddels is het is me duidelijk dat deze kennis niet algemeen bekend is. Laatst ontving ik een stuk van 9 pagina’s, waarin het woord ‘word’ 75 keer voorkwam!

Een aantal zinnen uit diverse plannen die ik onder ogen heb gekregen:

  • “De pilotregio’s worden ‘startklaar’ gezet voor uitvoering van de pilots”;
  • “In deze fase worden metingen uitgevoerd”;
  • “Voor het project zal een communicatieplan opgesteld worden, dat afgestemd wordt met de betrokken p...
Willem Mastenbroek
Goede tip! Hetzelfde geldt voor het gebruik van 'hulpwerkwoorden' als: kunnen, zullen en willen. Voorbeeld:
Alleen de ondernemende managers zullen het verschil in de toekomst mogen maken.
of:
Alleen ondernemende managers maken in de toekomst het verschil .

Ook uitkijken met het gebruik van ‘stopwoorden’ als: dan, dus, meestal, vaak, eigenlijk, namelijk, heel.
Ze voegen doorgaans niets toe en halen de vaart uit de tekst. Au! Daar ging ik: 'doorgaans' past in hetzelfde rijtje.

Als hoofdredacteur van ManagementSite ontvang ik veel kopij die auteurs op basis van deze tips met geringe inspanning veel lezenswaardiger maken. Daarbij komt nog dat je op internet zonder omhaal duidelijk moet durven zijn.
Weblezers lezen anders: ze scannen meer en haken sneller af. Dat betekent dat je anders moet schrijven: Helder, bondig, to-the-point.

Meer over Interne communicatie en samenwerking