Bedrijven ervaren drempels om met ketenmanagement of supply chain management (SCM) aan de slag te gaan. Niet de nieuwe concepten of software, maar het delen van informatie, de wil en kunde om samen te werken en het verwachtingspatroon van partners zijn drempels. Twee praktijkvoorbeelden, Technische Unie en Centraal Boekhuis, beschrijven op welke obstakels men stuit bij SCM en wat men eraan gedaan heeft.
- Managen van ketens niet vanzelfsprekend
- Technische Unie
- Centraal Boekhuis
- Spanning tussen verwachtingen en praktijktoepassing van SCM
- De SCM paradox
- Ervaringen van Centraal Boekhuis en Technische Unie
- TU: de SCM-paradox omzeilt
- CB: 'proces en prestatie'-document
- Van kinderschoenen naar actiestappers
- Aan de slag met ketenmanagement
- Stelling
Wat dat betreft verdient het de moeite het centraal boekenhuis als casestudie eens verder te analyseren. Tot nu toe leiden onduidelijke voorraadniveau's en regide/ bureaucratische bevoorradingsplannen tot een aanzienlijke omzetderving.
SCM is daarom veel meer het creeeren van een gelijk-denken in de keten omtrent van synchroniseren van leveringen dan een software pakket. Pas als men het eens is over het gezamenlijk opbouwen van een win-win mag er over de software gesproken worden
Frank Dotman
<a href="http://www.leanconsult.nl">LeanConsult</a>
Mijn insteek is juist de invloed van bedrijfsculturen uit de overdracht te verwijderen. Ook de variatie verdwijnt dan, waardoor de overdracht eenvoudiger en duidelijker wordt en procedures minder op elkaar afgestemd hoeven te worden. Voorwaarde is wel, dat KPI's goed aansluiten op de overdracht.
Eenvoudige en duidelijke overdracht en het ontbreken van cultuurinvloeden op die overdracht zijn, mijns inziens, belangrijke factoren die het succes van SCM bepalen.