Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat ik wel weet is dat wat je in je artikel beschrijft de gedachtegang is achter het mindset model van Carol Dweck, mensen die klagen over dat het leven hun niets in de schoot werpt hebben een fixed mindset, omdat ze denken dat de extrinsieke beloning iets zegt over hun persoonlijkheid, het maakbare leven en hun verworvenheden in dat maakbare leven zeggen iets over hun zelf. Maar wat je als bedrijf wilt zijn mensen met een growth mindset, mensen die uitgedaagd worden door de inhoud, die het leren belangrijker vinden dan het resultaat. Mensen die nadat ze iets gedaan hebben denken: Zou dat ook anders kunnen en zou die andere manier beter zijn. Of die denken: Is dit het nou of is er meer en wat is dat meer dan. Mensen die na vele jaren zwoegen een product leveren waarvan iedereen zegt: Waar komt die kwaliteit vandaan?
Maar om dat voor elkaar te krijgen moet je als werkgever/bedrijf het idee van belonen van resultaten loslaten, want je moet gaan kijken naar het proces waarmee die resultaten behaald worden. Je moet gaan kijken hoe je medewerkers hun werk verrichten en het idee loslaten dat als het resultaat goed is, dan is het proces goed en medewerkers die zich richten op het proces belonen met aandacht. Maar dat is natuurlijk verschrikkelijk moeilijk als je jarenlang alleen maar bezig bent geweest met kijken naar het resultaat en belonen van resultaat. Dat vraagt om tijd vrijmaken om medewerkers aandacht te geven terwijl ze bezig zijn ipv. een paar keer per jaar een functioneringsgesprek omdat je de rest van de tijd bezig bent met beleid en strategie en overleg met je collega managers en leidinggevenden om het bedrijfsproces nog verder te ontleden om het effectiever, efficiënter en rendabeler te maken. Want daarmee zeg je tegen medewerkers: Maak je niet druk over het proces, daar ben ik voor, zorg jij nu maar voor resultaat door te doen wat je gezegd wordt.
Misschien wel een heel extreem voorbeeld ben ik zelf, 3 kinderen studerend en wel redelijk grote winnaarsmentaliteit. Ik dacht vorig jaar laat ik van mijn hobby maar eens mijn werk gaan maken. Ik kwam regelmatig mensen tegen die altijd maar klaagden over wat er bij hun werkgevers en managers mis was. Regels die niet gerespecteerd werden en veel andere "dingetjes". Zelf heb ik er altijd voor gestreden en eerlijk gezegd nooit verloren.
Ik begreep nooit waarom men niets deed en dat het teveel energie kostte....
De klachten over 8 uur werk dat ze kapot waren?
Heb ze wel eens mijn dagen beschreven en daar stonden ze dan met een mond vol tanden.....
Ik denk dat die mentaliteit te wijten is aan je opvoeding en het klinkt raar maar "hoe makkelijk je het in je leven hebt gehad". Empathie is miniem en egoïsme is groot.
We willen het liefste een applaus als we ook maar iets miniems hebben gedaan, en hebben grote verwachtingspatronen van anderen jegens onszelf. Persoonlijk kan ik hier een boekje over schrijven omdat ik niet snap hoe dat veel mensen bepaalde gedragingen hebben en verwachten dat anderen het tegenovergestelde gedrag vertonen.