Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Beide voorbeelden benadrukken dat er zakelijk steeds meer gebruik gemaakt wordt van het medium e-mail. Blijkbaar levert dit dus iets op, tegelijkertijd worden we ons ook steeds meer bewust van negatieve bijwerkingen. Bijwerkingen die volgens mij vooral veroorzaakt worden door het nog niet optimaal gebruiken van dit medium.
Hieronder kort en bondig een aantal tips voor het handig gebruikmaken van het medium e-mail.
1. Zet geluidjes die afgespeeld worden bij nieuwe e-mail uit (onder opties, geavanceerde mailopties). Drie à vier keer per dag je e-mail checken is vaak voldoende en elke keer dat er een geluidje afspeelt word je afgeleid van hetgeen je aan het doen bent.
2. Checken van de e-mail betekent dat je het gaat behandelen. Behandelen betekent je e-mail bekijken en jezelf een aantal vragen stellen. Moet ik dit bewaren? Zo nee, Delete dit e-mailbericht dan direct. Zo ja, wil ik het kunnen raadplegen indien nodig, of moet ik een actie uitvoeren? Alleen raadplegen, verplaats het mailbericht dan naar één van je persoonlijke mappen (bijv. leveranciers, projecten, afdeling). Als je een actie moet uitvoeren dan stel je jezelf de volgende vraag. Kan ik deze actie uitvoeren binnen twee minuten? Zo ja, direct doen, daarna e-mail verplaatsen naar persoonlijke map of deleten. Kun je de actie niet uitvoeren in twee minuten? In dat geval zet je de actie op je takenlijst en je verplaatst de bijbehorende e-mail naar een persoonlijke map ‘actie ondernemen’. Kortom e-mail checken, betekent e-mail behandelen. Na het behandelen van je e-mail is je inbox leeg. Daardoor krijg je je overzicht terug, kun je berichten die je nodig hebt, snel terugvinden en ben je productiever.
3. Gebruik interne e-mail voor zakelijke berichten, niet voor ingewikkelde discussies en niet om gevoelige onderwerpen of om kritiek te spuien. In een aantal gevallen is het beter even naar de betreffende collega toe te lopen of om te bellen. Maar let op de valkuil. Hoewel mensen nu ervaren dat door het veelvuldig gebruik van e-mail sociale contacten op het werk verschralen hebben de andere mogelijkheden ook hun keerzijde. Collega’s die aan je bureau staan met de vraag ‘heb je even’ (het is nooit even!) of die jou enkele keren per dag bellen met een vraagje, zorgen voor enorm veel werkverstoringen. Uit onderzoek is gebleken dat als je aan het werk bent en ergens middenin zit, je na een telefoontje minstens 10 minuten nodig hebt om weer op datzelfde niveau te komen. Werkverstoringen als telefoon, voorbijkomende collega’s en e-mailgeluidjes zorgen voor veel energieverlies. In die zin is elkaar benaderen met vragen via de mail veel vriendelijker, omdat de ontvanger zelf kan bepalen wanneer hij de vraag leest en deze de vraag ook nergens hoeft op te schrijven om te onthouden. Dit geldt natuurlijk alleen als de mailontvanger geleerd heeft efficiënt om te gaan met e-mail, of beter nog met Outlook.
Meer tips hierover ontvangen. Abonneer je op de nieuwsbrief van Kijk op Organizing.