Wat wilt u: wijn of bier?

Bedrijfscultuur heeft vaak een mythische klank. Het is een moeilijk te vatten term en vaak het domein van gespecialiseerde organisatieadviseurs die er iets verstandigs over (kunnen) zeggen. Zelfstandige cultuurprojecten gaan dan ook nog al eens de fout in doordat cultuur als iets bijzonders wordt opgevat, maar vooral ook omdat het cultuurproject als geïsoleerd onderwerp opgenomen wordt. Voor wijzigingen in de business is voldoende geld en aandacht gereserveerd, het cultuurproject is vaak een sluitpost, “dat ook nog moet gebeuren.”

Zo bijzonder is cultuur echter niet. Het is namelijk – heel eenvoudig – een bijproduct; de cultuur van een organisatie is een afgeleide van het type bedrijf of bedrijfsproces. Zo heeft een bierbrouwerij een andere bedrijfscultuur dan een wijnproducent.

En wat ben...

Jos Steynebrugh
Over drank en status: een héél oud mopje:
Er zitten drie directeuren van drie bierbrouwerijen bij elkaar: die van Heineken, Amstel en Grollsch.
De ober verschijnt en vraagt wat ze willen bestellen.

“Geef mij maar een Heineken” zegt de directeur van Heineken.
“Tja, doe mij maar een Amsteltje” zegt de directeur van de Amstelbrouwerij.
“Eh, doe mij maar een Colaatje” zegt de directeur van Grolsch.
“Héé”, zegt de Heineken directeur, “waarom wil je geen biertje?”
Zegt de Grolsch-man: “Jullie drinken toch óók geen bier”

Groet,
Jos Steynebrugh
Innovation Consultant
www.changeenhancement.nl
Frank van Elsdingen
Ondanks de bestempeling van 'bijproduct' wil de cultuur nog wel eens dwars zitten bij het realiseren van een verandering. Tenminste, zo wordt het gebrek aan succes van veel projecten vaak beschreven. Eigenlijk moet gesteld worden dat de gemiddelde verandering een nadelige invloed op de cultuur heeft, omdat er geen of verkeerde aandacht aan die cultuur wordt besteed.

Ik geloof trouwens niet in zogenaamde cultuurverandering, want een eigenschap van cultuur is dat die niet zomaar te veranderen is. Wel kun je - door goed gebruik te maken van cultuureigenschappen, en door in te schatten welke veranderingen welk gedrag tot gevolg hebben - werken aan cultuuraspecten. Dat zal als gevolg hebben dat 'de cultuur' uiteindelijk zal veranderen.

Zo zal je dus bij iedere projectmatige verandering van de organisatie ook voldoende aandacht moeten besteden aan de diverse cultuuraspecten. Bier of wijn, maakt niet uit. Teveel aandacht voor alleen de harde eigenschappen geeft een boterzacht resultaat; "de reorganisatie is een feit, maar iedereen werkt nog zoals voorheen". Het gaat om de ideale mix. Kijk maar eens op www.SlowChangeMgt.nl voor een betere veranderaanpak.

Frank van Elsdingen
SlowChangeMgt