‘Manager vindt zichzelf creatief en innovatief’, zo luidt de conclusie uit een al wat ouder maar nog steeds actueel onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Managers (Nive).
Van de 250 geïnterviewde managers zegt 50 tot 70% creativiteit en innovatie belangrijk te vinden en in hoge mate binnen hun bedrijf te stimuleren. De relativiteit moet van de dames komen, zij zijn veel minder stellig over hun bijdrage aan creativiteit terwijl toch algemeen bekend is dat vrouwelijke managers creatiever zijn en veel beter probleemoplossend kunnen denken dan hun mannelijke collega’s.
Vervolgens kom uit het onderzoek een ontnuchterende constatering, namelijk dat managers moeite hebben met daadwerkelijk experimenteren met nieuwe aanpakken. Dit lijkt op zijn zachtst gezegd nogal in tegenspraa...
Verder was ook ik bekend met het onderzoek dat Ordina destijds heeft gehouden. Hieruit blijkt inderdaad dat innovatie belangrijk gevonden wordt door het management, maar vervolgens wordt er nog veel te weinig gedaan. Dit toont dit onderzoek goed aan, namelijk dat er te weinig tijd en geld voor gereserveerd wordt. Toch wel cruciaal voor een goede implementatie lijkt mij.
groeten,
Stijn