Wie zegt dat managers niet creatief zijn?

Columns

‘Manager vindt zichzelf creatief en innovatief’, zo luidt de conclusie uit een al wat ouder maar nog steeds actueel onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Managers (Nive).

Van de 250 geïnterviewde managers zegt 50 tot 70% creativiteit en innovatie belangrijk te vinden en in hoge mate binnen hun bedrijf te stimuleren. De relativiteit moet van de dames komen, zij zijn veel minder stellig over hun bijdrage aan creativiteit terwijl toch algemeen bekend is dat vrouwelijke managers creatiever zijn en veel beter probleemoplossend kunnen denken dan hun mannelijke collega’s.

Vervolgens kom uit het onderzoek een ontnuchterende constatering, namelijk dat managers moeite hebben met daadwerkelijk experimenteren met nieuwe aanpakken. Dit lijkt op zijn zachtst gezegd nogal in tegenspraa...

Cok de Zwart
Begin dit jaar is bij uitgeverij TIEM (www.uitgeverijtiem.nl) het boek 'Perspectieven op innoveren' verschenen. Hierin wordt gereflecteerd op een uitgebreid onderzoek (De Innovatieradar) dat Ordina heeft gehouden. Ook is een aantal Nederlandse CEO's geïnterviewd over hun visies op innovatie en over het innoverend vermogen van hun organisaties. Ook hieruit blijkt dat het met het innoverend vermogen van BV Nederland niet zo bijster goed is gesteld. Te weinig tijd en geld worden als belangrijkste obstakels gezien om te innoveren, maar de geïnterviewden vergeten gemakshalve dat zij degenen zijn die tijd en geld beschikbaar kunnen stellen.
Stijn Driessen
Uit ander onderzoek (zie http://innovatieonderzoek.nl/bericht/20100825/Designers_verhogen_20_procent_winst_bij_innovatie/) blijkt bijvoorbeeld ook al dat wanneer designers vroegtijdig bij het innovatieproces betrokken worden de innovaties een grotere kans op slagen hebben. In mijn ogen zijn het vooral de designers die creatief moeten nadenken, dus met de stelling dat creativiteit bij het innovatieproces hoort ben ik het wel deels eens. Wel jammer dat de managers hierop achter blijven.

Verder was ook ik bekend met het onderzoek dat Ordina destijds heeft gehouden. Hieruit blijkt inderdaad dat innovatie belangrijk gevonden wordt door het management, maar vervolgens wordt er nog veel te weinig gedaan. Dit toont dit onderzoek goed aan, namelijk dat er te weinig tijd en geld voor gereserveerd wordt. Toch wel cruciaal voor een goede implementatie lijkt mij.

groeten,

Stijn

Meer over Innovatie