Over het geheim van helderziende managers.
Iedereen kent ze. De leidinggevenden die schijnbaar moeiteloos bereiken wat ze willen. Hoe lastig of complex een vraagstuk ook is, hoezeer hun team ook boven zichzelf moet uitstijgen om het te laten slagen, het lukt ze. Ze zijn zichtbaar zoveel effectiever dan anderen. Wat is hun geheim, wat doen ze anders? En is het wel iets bewusts, of hebben ze het succes aan hun broek hangen, zoals een komiek de lach? Zijn ze wellicht helderziend, zodat ze vooraf weten wat wél gaat werken en wat niet? De laatste verklaring is misschien dichter bij de essentie dan u denkt.
We liepen samen weg uit een vergadering die zij had voorgezeten en het eerste dat ze zeiwas: “Ik betwijfel serieus of dit wel gaat lukken.” Ik zei dat ik niet verbaasd was. Daarop ging ze nie...
Wat Joan schrijft vind ik net een stap te ver. Gevoel is niet gelijk aan ziel, dat is iets volledig anders. Het gevaar is wanneer dergelijke zware woorden zo gemakkelijk gebruikt worden, het dusdanig platgeslagen wordt met als resultaat dat het weer gepolariseerd gaat worden. Hou het gewoon op gevoel, het zou al enorm zijn wanneer managerial Nederland zit nou een terug zou vinden. Latent is het aanwezig, maar wie durft het nog te vertrouwen? Doe het het gewoon het is niet voor niets voor-voelen en na-denken. Dat geeft ook de latente kracht aan. Eenheid in verscheidenheid.
Wilbrand Kuijt
manager in profit en non-profitorganisaties
Interessanter is je afvragen of je dit kunt aanleren of dat het aangeboren is. Onderzoek van Elaine Aron, Amerikaanse psycholoog, wijst uit dat 20% van de bevolking beschikt over deze eigenschap. Maar ik durf te beweren dat, wanneer het bedrijfsleven meer openstaat voor deze eigenschappen, dit kenmerk voor iedereen bereikbaar is. Ik vermoed dat ieder mens wel eens iets heeft aangevoeld, maar het niet heeft durven zeggen, in de angst iets doms te zeggen. Los van het feit of de aangevoelde zaken waarheid blijken te zijn, is het van groot belang dat zorgen, bewondering, positieve of negatieve gevoelens worden geuit en gecommuniceerd. En vervolgens dat erover gepraat wordt, dat de gevoelens er mogen zijn, om er vervolgens (eventueel) in overeenstemming naar te handelen. Voor mij is heldervoelendheid de belangrijkste voelspriet dus voor de manager om effectief te zijn.
Het management levert op termijn wel meer salaris op, dat kan dan soms zuur zijn voor diegene. Veel mensen willen graag geleid worden.
Mijn vraag is:
Is het wel verstandig als iedereen zijn of haar heldervoelendheid zou verhogen of verbeteren?