Wie helpt de helpers?

Ambities van helpers
Professionals in de zorg hebben elk eigen ambities. Het leven van mensen met een fysieke beperking prettiger maken. Een inkomen verwerven voor het eigen gezin. Omgaan met de nieuwste technologie. Een maatschappelijke bijdrage leveren. Iets doen voor mensen, wat hen zelf ooit onthouden is. De wereld beter maken. Een opleiding volgen. Omgang met collega's. Niet steeds thuis hoeven zijn. Om uiteindelijk in de thuisuren meer een bron van vreugde te kunnen zijn. Of minder alleen. Personen bestaan bij de gratie van ambities. En ambities bepalen of ze zich ergens vol energie voor inzetten, of juist niet.

Een ambitiebeurs
Afdelingen en teams hebben ook ambities. Daar komen de ambities van de individuele medewerkers en die van de organisatie bij elkaar. Soepel, harmonieus, maar ...


Adrie van der Niet
Als veranderingen alleen van de tekentafel komen en managers dit slechts als een technische exercitie zien dan gaan ze voorbij aan de menselijke en organisatorische kant van de zaak. Managers zullen de zeepkist op moeten en zich weerbaar op moeten stellen om hun veranderplannen uit te kunnen voeren. Daarbij is goed leiderschap, integer voorbeeldgedrag en empatisch vermogen en bovenal enthousiasme, passie en een gezonde dosis humor en lef onontbeerlijk. Helaas verschijnen veel managers niet meer op de werkvloer maar doen hun werk vanuit de bekende ivoren toren. Maak gebruik van de betrokkenheid van operationele mensen die zelf donders goed weten hoe het werk in elkaar steekt en die veelal goede ideeen hebben hoe het anders zou kunnen maar die nooit worden gevraagd om daarover mee te denken. Maak mensen zelf verantwoordelijk voor de te maken keuzes en geef de kaders aan. In de zorg hebben operationele mensen nauwelijks tijd om hierover na te denken, ze zijn gekluisterd aan roosters en operationele taken die voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn, deels door eigen belangen. Korte opleidingen en werkoverleggen vinden daarnaast vaak plaats buiten het rooster in de vorm van extra uren. Oftewel zolang handen aan het bed belangrijker is dan het inspelen op veranderingen zullen medewerkers dit vaak als negatief bestempelen vanuit hun eigen belang.