Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Je bijdrage over de leerstijlen van KOLB vind ik prettig om te lezen. Je test vind ik wat simpel omdat in de vraagstelling de stijl al zo zichtbaar en daarmee de uitslag voorspelbaar lijkt. Wat is je ervaring wat dit betreft?
Ik heb ook een verzoek: Ik begeleid een groep beginnend leidinggevenden die aan het leren zijn hoe zij hun medewerkers kunnen coachen. Ik zou je toelichting op de leercyclus van Kolb als handout willen gebruiken omdat ik hem helder vind voor deze onervaren groep.
Wil je me laten weten of je hiermee akkoord wilt gaan?
vriendelijke groet, machtelt halewijn
De vragenlijst die staat aangegeven is prachtig, alleen krijg ik de lijst niet ingevuld met cijfers. Ik vermoed, dat ik niet de enige ben; een gemiste kans voor allerlei mensen, die meer over zichzelf willen leren. Gelukkig weet ik van mezelf op welke wijze ik doorgaans leer, maar wil het toch even melden, zodat ook anderen met plezier van de vragenlijsten gebruik kunnen maken.
vriendelijke groet,
Yvonne Vincenten
Deze test in m@n@gement is nog niet interactief. Door het artikel uit te
printen en "op de hand" in te vullen kan je toch de uitslag te weten
komen. Succes!
Mvg
Willem Mastenbroek
€ bruikbaarheid (wat kun je er mee in een groep?)
€ niveau (is de test ook bruikbaar op laag uitvoerend niveau?) en
€ voorspelbaarheid (zijn de vragen niet soms te voorspelbaar, zodat de gebruiker de uitkomst in een gewenste richting kan sturen?).
Mijn ervaring met het gebruiken van deze test in trainingen en voor groepen is beperkt. Ik gebruik deze test vooral in mijn persoonlijke coaching (1 op 1) van leidinggevenden. Maar de paar keren dat ik deze test wél gebruikt heb voor een training/groep, was dat een groot succes. Het werkt het best als je eerst de test laat invullen, dan de achterliggende theorie verduidelijkt, dan de test laat scoren en aansluitend de deelnemers hun scores in kleine groepjes met elkaar laat uitwisselen. Dan is van een eventuele voorspelbaarheid geen sprake. Erg leuk is het ook om zgn. 'stijlgroepjes' te formeren, met deelnemers die eenzelfde leerstijl-profiel vertonen. Ik heb de test zowel bij topmanagement als op uitvoerend niveau gebruikt en op alle niveau's was de herkenbaarheid groot. Hoogstens is de vertaalslag naar de praktijk op een lager niveau wat lastiger te maken, m.n. omdat een beroep wordt gedaan op zelfinzicht en zelfreflectie. Al met al is deze test mijn inziens heel goed bruikbaar in trainingen en voor groepen Wij houden ons aanbevolen voor meer ervaringen op dit gebied, omdat iedereen daar weer van kan leren!
Met vriendelijk groet
Line Hermansson
Dank voor je reactie. Dat de getallen niet altijd goed leesbaar zijn, kent zijn oorzaak in de technische beperkingen van de site. Uiteraard streven wij naar perfectie en werken wij voortdurend aan eventuele tekortkomingen. Mocht je echt problemen ondervinden bij het lezen c.q. de interpretatie van een en ander, dan kun je ons altijd bellen voor een mondelinge nadere toelichting. Succes en groet!
Vr Gr
Ria Nauta
vriendelijke groeten,
Mirjam Jansen
Beste Mirjam
Deze test in m@n@gement is niet interactief. Door het artikel uit te
printen en "op de hand" in te vullen kan je toch de uitslag te weten
komen. Succes!
Mvg
Willem Mastenbroek
Een prima stuk, zeer compact, begrijpelijk en toepasbaar. Mag ik mij even voorstellen. Ik ben André Weber, hoofddocent Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, faculteit Economie (HEAO). Op dit moment ben ik het inleidend studieboek Organisatie & Management aan het herzien. Volgend schooljaar zal dit boek - zoals het huidige boek waarvan ik een van de twee auteurs ben - op de boekenlijst verschijnen. Het is mijn bedoeling om persoonlijk naar vaksecties van andere scholen te gaan om mijn boek onder hun aandacht te brengen.
Hierin bespreek ik ook de leercyclus van Kolb, uiteraard in taal die toegankelijk is voor 1e jaarsstudenten.
Mijn vraag is: zou ik de vragenlijst en figuren mogen gebruiken die u hier heeft gepubliceerd? Ik heb een iets andere versie, maar deze vind ik beter. Uiteraard worden u en eventueel uw bedrijf volledig als bronvermelding aangegeven.
Met vriendelijke groet,
drs. A.A. Weber
Arnhem
026 327 23 34
Dank voor uw enthousiaste reactie. Natuurlijk kunt u gebruik maken van het materiaal; in de opzet van M@n@gement spreekt dat als vanzelf. Een bronvermelding stel ik zeer op prijs, een toezending t.z.t. van uw boek wellicht nog meer...
Mochten wij u nog op een andere wijze van dienst kunnen zijn, dan hoor ik dat graag van u. Veel succes en een hartelijke groet.
personeelsfunctionaris. Ik ben tot de conclusie gekomen na al die jaren van theorie ( + NLP, emotionele intelligentie RET)en praktijk, dat het beinvloeden
van gedrag geen makkelijk vak is en met veel tegenslagen gepaard gaat.
Echter ik krijg en neem het risico om te leren door ervaring ( doener), veel collega's krijgen deze ervaring onvoldoende draaien voornamelijk op hun hyptheek.
Je krijgt echt het idee dat maslov zo gek nog niet is? ( + mok) Ja arbeid leidt inderdaad tot vervreemding hoezeer je kolb ook beheerst, je doet het zelden goed bij eenklant of een cleient
zou dit weer te maken hebben met de Nederlandse cultuur, waar zeiken een vorm van betrokkenheid is.
De grote jongens zoals tropenaars en Hofstde hebben mij nog steeds geen antwoord gegeven welke cultuur nu beter of slechter is . Miscchien spreekt mij de Japanse cultuur
wel het meeste aan, dislpine leren en nog eens leren ! En tijdens het leren leer je cretief omgaan met je tijd en nadenken over het nut van het leven!
Leren is belangrijk echter ik kom veel ex-studenten tegen die een berg aan opleiding hebben maar zich niet kunnen ontwikkelen dit leidt vaak tot problemen ! Kolb is een leuk instrument maar naar mijn gevoel
te oppervlakig en te dynamisch. Ik bedoel hiermee als ik van beroep verander tot kolb net zo hard mee Gek he
Ik hoop dat iedereen terecht komt waar hij terecht moet komen in het leven ,maar Kolb zal ik mijnleven niet veregeten?
Gr JK
personeelsfunctionaris. Ik ben tot de conclusie gekomen na al die jaren van theorie(+ NLP, emotionele intelligentie RET)en praktijk, dat het beinvloeden
van gedrag geen makkelijk vak is en met veel tegenslagen gepaard gaat.
Echter ik krijg en neem het risico om te leren door ervaring ( doener), veel collega's krijgen deze ervaring onvoldoende draaien voornamelijk op hun hypothheek.
Je krijgt echt het idee dat Maslov zo gek nog niet is? ( + Mok) Ja arbeid leidt inderdaad tot vervreemding hoezeer je Kolb ook beheerst, je doet het zelden goed bij een klant of een client
zou dit weer te maken hebben met de Nederlandse cultuur, waar zeiken een vorm van betrokkenheid is.
De grote jongens zoals Tropenaars en Hofstede hebben mij nog steeds geen antwoord gegeven welke cultuur nu beter of slechter om te leren . Miscchien spreekt mij de Japanse cultuur
wel het meeste aan, dislpine leren en nog eens leren ! En tijdens het leren leer je cretief omgaan met je tijd en nadenken over het nut van het leven!
Leren is belangrijk echter ik kom veel ex-studenten tegen die een berg aan opleiding hebben maar zich niet kunnen ontwikkelen dit leidt vaak tot problemen ! Kolb is een leuk instrument maar naar mijn gevoel
te oppervlakig en te dynamisch. Ik bedoel hiermee als ik van beroep verander tot Kolb net zo hard mee Gek he
Ik hoop dat iedereen terecht komt waar hij terecht moet komen in het leven ,maar Kolb zal ik mijnleven niet veregeten?
Gr JH
Ik zal de laatste zijn die wil beweren dat leren, groeien en/of het gericht beïnvloeden van gedrag een eenvoudige zaak is. Ik ban het dan ook volledig met u eens dat allerhande modellen en technieken op dit gebied - het model van Kolb incluis - altijd een wat oppervlakkige vereenvoudiging van de complexe realiteit zullen zijn.
Waar ik inmiddels wel van overtuigd ben geraakt, is dat het leer- en ontwikkelingsproces van mensen gestoeld is op twee essentiele pijlers, te weten (zelf)bewustwording en (eigen) verantwoordelijkheid. De vele reacties op het Kolb-model hebben mij zo langzamerhand geleerd, dat het model zeker een positieve bijdrage kan leveren aan tenminste één van deze pijlers: de (zelf)bewustwording. Het nodigt uit tot een stimulerende zelfreflectie om eens bewust stil te staan bij je eigen wijze van leren en draagt alleen al daarom bij aan een scherper zelfbeeld en grotere bewustwording van je eigen stijl en persoonlijkheid.
Ook uw reactie is mijns inziens een duidelijk voorbeeld daarvan. En dat was nu precies mijn bedoeling. Dank voor uw reactie, veel leer-plezier en een vriendelijke groet.
Ik ben leerkracht basisonderwijs. Op het moment ben ik bezig mijn lessen aan te passen aan de leerstijlen van mijn kinderen.
Ik heb een boek gelezen van Hanna de Koning (leren zelfstandig leren), een goed boek overigens. Maar dit boek is moeilijk te vertalen naar jonge kinderen. De leerstijlentest die erin staat is niet geschikt voor jonge kinderen. De test op deze pagina is goed bruikbaar. Ik ben dus zeer blij met deze vertaling.
Beoordeling: zeer goed
die brengen we weer over op de 1ste jaars van deze opleiding
Met interesse heb ik het artikel gelezen over de leerstijlen van Kolb. Ik wil ook graag de oefening maken, maar de getallen in de grafieken zijn zo ontduidelijk dat ik niet precies weet waar ik mezelf moet positioneren. Ik wilde de grafieken ook graag een keer tonen aan een aantal studenten (die meedoen met een didactisch inwerk traject). Vandaar mijn verzoek of u mij een grafiek met duidelijke getallen zou willen sturen?
Hopelijk is dit geen probleem.
Bij voorbaat hartelijk dank
Joop Neinders
Universiteit Twente
Dank voor uw reactie. Naar aanleiding van uw vraag, moet ik u helaas berichten dat ikzelf niet meer in het bezit ben van het originele materiaal (omdat de betreffende bijdrage al een hele tijd geleden geplaatst is op de site). Middels deze weg schuif ik daarom uw verzoek door naar onze redactie die mogelijk nog wel in het bezit is van een en ander, dan wel in staat is om voor u een vergroting van de grafiek uit te printen. Mocht dat het geval zijn, dan hoort u uiteraard nog van hen. Overigens hebben wij niet eerder opmerkingen gekregen over eventueel slecht leesbare cijfers, dus ik begrijp niet helemaal wat de reden daarvan is.
Tenslotte wijzen wij voor alle duidelijkheid graag op het feit dat een eventueel gebruik van deze test - of van elk ander materiaal van M@n@gement - enkel geoorloofd is bij duidelijke bronvermelding. Met vriendelijke groet,
Rob Bertels, redacteur
De test op uw site geeft scores die gerelateerd zijn aan de 4 fasen in het leerproces (CE, WO, AB en AE). Op uw site worden de 4 leerstijlen gekoppeld aan deze 4 fasen: de accomodator (doener) koppelt u aan fase 1 (CE - concreet ervaren), enz. Hiermee wordt gesuggereerd dat elke leerstijl overeenkomt met een fase, of m.a.w. dat de behaalde scores net zo goed gerelateerd zijn aan de leerstijlen.
Op de site cyg.net, waarnaar u ook verwijst, wordt elke leerstijl echter beschreven als een combinatie van 2 fasen. Het begrip "accomodator" (leerstijl) bv. staat in de grafiek op cyg.net vermeld in het kwadrant links bovenaan. Het begrip "accomodator" wordt dus gekoppeld aan fase 1 EN fase 4 (concreet ervaren EN actief experimenteren).
Iemand met een hoge score op fase 1 (CE) is volgens deze logica mogelijk helemaal geen accomodator (doener). Immers, als hij op fase 4 (AE - actief experimenteren) laag scoort, en op fase 2 (WO - waarnemen en overdenken) hoog scoort, is hij waarschijnlijk eerder een divergeerder (bezinner).
Graag uw reactie?
Met vriendelijke groeten,
Wim De Weerd
Naar nu blijkt heeft er zich ergens een storing voorgedaan, waardoor de grafiek erg slecht leesbaar is geworden. Wij danken u voor het feit dat u ons daar op attent heeft gemaakt en zullen trachten het euvel zo snel mogelijk te verhelpen. Zo snel mogelijk, omdat het ons op dit moment nog niet geheel duidelijk is wat de oorzaak ervan is. Wij gaan er mee aan de slag!
Dank voor je reactie. In onze ijver om op onze site zoveel mogelijke interessante links naar andere - op het onderwerp relevante - sites te vermelden, schieten we kennelijk in dit specifieke geval ons doel voorbij. Terecht dat je het verschil opmerkt tussen de beschrijving op onze site en de beschrijving op cyg.net en dat je ons vraagt hoe dat nu precies zit. Het eerlijke antwoord: wij weten niet beter dan dat Kolb de vier leerstijlen (altijd) heeft gekoppeld aan vier - afzonderlijk te onderscheiden - fasen van leren/groei en ontwikkeling. De koppeling aan een combinatie van meedere fasen is ons niet bekend. Wellicht dat hier sprake is van een verdere uitwerking van het oorspronkelijke model, maar het verdient dan aanbeveling het een niet met het ander te verwarren. Of zie jij misschien wel een mogelijkheid om de interpretaties in elkaar te passen? Zo ja, laat het ons en alle andere gebruikers van deze site weten! Groet,
de redactie
Een duidelijker afbeelding van de grafiek is, indien gewenst, op te vragen bij het redactiesecretariaat (redactie@managementsite.net).
Groetjes
Ik ben docent aan Katho, Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen.
Ik was heel blij dit artikel te vinden op uw website.
Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een begrijpelijke omschrijving van de leercirkel van Kolb om op te nemen in een handleiding voor eerstejaarsstudenten bij ons.
Mag ik, mits verwijzen natuurlijk, stukken uit dit artikel overnemen aub ?
Vriendelijke groeten,
Trui Timperman
Ik ben Ellen Lauwagie, derdejaarsstudent maatschappelijk werk, optie personeelswerk. In het kader van mijn opleiding dien ik een eindwerk in te dienen. Als theam heb ik ' vorming van volwassenen' gekozen.
Via een vriend ben ik op uw website terechtgekomen. De site boeide mij dermate dat ik zeker ben dat u mij verder zou kunnen helpen.
Zou u, met uw professionele achtergrond, mij enige informatie kunnen doorsturen of mij kunnen doorsturen naar de juiste persoon?
De deelthema's waarrond ik werk zijn: model van vormingsbeleid, leerstijlen, leercirkel, opleidingsdidactiek.
U zou een grote hulp betekenen voor mij
Alvast bedankt voor de moeite
Met vriendelijke groet
Ellen Lauwagie
U kan mij altijd bereiken op onderstaand adres
Ellen Lauwagie
Breebroekstraat 39
9030 Mariakerke
Oost-Vlaanderen
België
09/227.43.80
0472/44.29.51
Lucky_nr1@hotmail.com
Dank voor uw enthousiaste reactie. Uw trefwoorden stellen mij niet (gelijk) in staat u naar iets of iemand te verwijzen, maar ik spreek graag met u af dat ik in de komende tijd nog eens zal kijken of ik een interessante verwijzing voor u kan vinden. Overigens nodig ik graag iedereen die uw verzoek aan mij leest uit om te reageren als zij wel waardevolle bronnen aan u kunnen doorgeven. Rest mij u heel veel succes te wensen met uw studie. Hartelijke groet,
Rob Bertels/redacteur
Aan de hand van jullie site kon ik een goed zelfanalyse maken, die niet alleen voor mijn studie handig is, maar ook voor andere mensen zeer leerzaam is.
Bedankt!
- de mogelijkheid tot invullen en automatisch laten beoordelen
Nu moet je eerst printen en er is geen makkelijke printversie.
Wil je niet printen maar even snel invullen op papier, dan kom je in de problemen zodra je de leercirkel zelf gaat invullen, deze is op het scherm al slecht leesbaar!
Verder is het een uitgebreid artikel en alle onderdelen worden zeer goed uitgelegd.
Opvallend punt is echter wel dat er gesteld wordt dat een leerproces in iedere fase kan worden begonnen. Andere werken over de leerstijlen van Kolb stellen toch duidelijk dat ieder leerproces begint met een concrete ervaring en dat de leerstijl invloed heeft op de nadruk die op de verschillende fasen wordt gelegd.
Dank voor uw reactie. Ik ben ervan op de hoogte dat in veel publicaties van- en over de Kolb-leerstijlen sprake is van een logische 'leervolgorde' waarbij het eerste leren begint bij de ervaring.Mijns inziens is dat echter niet de leerpraktijk van alledag. Dat is hoogstens het geval bij het leerproces van een kind, of anders gezegd bij het leerproces vanaf de geboorte.
Een ieder die wel eens anderen traint of opleidt, zal dit beamen. Hij/zij kent voortdurend de (didactische) afweging van de diverse leerinstrumenten: begin ik bij de theorie, begin ik bij de praktische ervaring, begin ik bij de reflectie?, etcetera. En daar is nu juist deze test op gericht. De uitkomsten kunnen helpen om een leerproces - dat van jezelf of van anderen - zo effectief mogelijk in te richten. Het valt ons op dat veel van de onderstaande reacties dit beoogde effect nog eens bevestigen.
verders niks op aan te merken
Dank voor uw reactie. Wat een goed idee van u, om de test aan te vullen met relevante tips en aanbevelingen om de eigen leerstijl en (daarmee) het eigen leervermogen te verbreden c.q. te vergroten. De redactie beschouwt uw reactie als een uitnodiging aan een ieder die meent aan deze welkome toevoeging te kunnen bijdragen. Wij horen graag van u!
Is deze methode ook geschikt voor adolescenten (16 t/m 24 jarige) of alleen voor volwassenen? En waarom wel/niet. Alvast bedankt.
Ik zou geen enkele reden weten waarom deze test is voorbehouden aan alleen volwassenen. Het gaat hier om natuurlijke leerstijlen die passen bij de persoonlijkheid van iemand en het lijkt mij - zonder overigens over expertise op dit punt te beschikken - dat dergelijke stijlen ook al op een jonge(re) leeftijd in potentie aanwezig zijn.
Wellicht dat u te zijner tijd in deze rubriek van uw ervaringen kunt vertellen, zodat we de inzichten over Kolb met uw hulp kunnen aanscherpen. Dat zou fantastisch zijn!
Rob Bertels
redacteur
Uw constatering is volledig juist. Het zou interessant zijn als er ook een test bestaat die de mate van 'allround-heid' c.q. de mate van ontwikkeling in de leerstijlen meet. Wij zijn van het bestaan daarvan in ieder geval niet op de hoogte. Mogelijk iemand die dit leest..? We wachten met spanning af.
Echter:
Het model zoals hier voorgesteld, suggereert een tweedimensionale cyclus en lijkt te weinig dynamisch. Te lineair , te saai, naar mijn mening en niet geheel volgens wat zich afspeelt bij iemand die bezig is met leren.
Het zou beter zijn om dit model in de vorm van een spiraal weer te geven. Dat zou ook ten goede komen aan de gedachte dat iemand door ervaring sneller, of beter of efficienter "leert"; En vervolgens ook leert om niet direct alle stappen opnieuw door te nemen. Zoiets kan verveling en demotivatie bij het leerproces in de hand werken.
kan ik ook direct via internet de lijst invullen? lukt me tot nu niet.
groet J.s.
Zoals u in de onderstaande reacties kunt lzen, bent u niet de eerste die vraagt of/hoe de Kolbtest op internet ingevuld kan worden. Tot nu toe kon dat niet rechtstreeks, maar moest de test eerst worden uitgeprint om een en ander in te vullen.
Goed nieuws! Op veler verzoek is de redactie op dit moment de laatste hand aan het leggen aan een online-versie van de test. Binnenkort zal deze online-versie beschikbaar komen op de Managementsite! Nog even geduld, maar het komt er echt aan. De online-versie geeft gelijk uw persoonlijke uitslag, inclusief een kernachtigeuitleg van uw persoonlijke score. Wij denken dat we daar veel mensen een plezier mee doen.
Het is jammer dat wij u niets nieuws konden bieden, maar bedankt voor de moeite die u toch heeft willen nemen om ons daarvan op de hoogte te stellen. Wij zullen uw kritiek uiteraard ter harte nemen, ofschoon de eerdere reacties op dit artikel ons de indruk geven dat een en ander wel stimulerend voor andere lezers is geweest.
Overigens: zou uw ervaring wellicht ook iets verraden over uw eigen leerstijl en wordt het artikel daarmee wellicht niet toch nog enigzins interessant voor u?