Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
We hebben het in het onderwijs veel over competenties van studenten. Maar ik vraag mij steeds meer af; hoe staat het met de competenties van de (vak)docenten?
Regelmatig krijg ik uitnodigingen van MBO en HBO opleidingensinstituten om deel te nemen en mee te denken in een forum over comopetientiegericht studeren.
Alleen de uitnodiging baart mij zorgen. Weten de scholen dan niet wat er aan de gang is?
Fons Bitter
Consulaat voor GastvrijheidManagement
www.consulate.nl
Ik krijg inmiddels heel veel vergelijkbare reacties....
Ik sta dus niet eenzaam en alleen in mijn kritek.
Een van de aardigste kreeg ik via de mail:
"Daarnet las ik je laatste artikel op de managementsite, over supply chain management. Heel overzichtelijk en interessant, vooral je conclusie dat het er dus om gaat om in de details te duiken, als je echt wilt bezuinigen. geen populaire quick wins, maar braaf ploeteren in de klei, zo lees ik dat dan. mooi hoor,
En je hartekreet over de 'ze moeten het nog leren' mentaliteit, ook op die site, ja, herkenbaar"
Het management van de Rooi Pannen moet eens gaan kijken het The College Hotel in Amsterdam. En laat ze dan vooral hun auto thuis laten op die gereserveerde plek.
Met veel groeten.
Walther.
De ervaring die jij beschrijft is een mooi voorbeeld van wat we veel te vaak meemaken. Het cynische is m.i. dat het gros eigenlijk helemaal niet weet wat gastvrijheid eigenlijk is. We verwarren gastvrijheid met procedurele service en gemaakt glimlachen. Helemaal schrijnend is het natuurlijk dat juist op leerplekken zoals jij beschrijft kennlijk het besef volledig afwezig is. Gastvrijheid heeft te maken met mensen het gevoel te geven welkom te zijn. Hier hoef je trouwens echt geen horecaopleiding voor te volgen, maar bereid zijn je dienstbaar op te stellen. Kennlijk weten we niet zo goed (meer) hoe dat eigenlijk moet. In Zweden hebben ze hier een prachtig concept voor ontwikkeld, dat heet Hostmanship.
Sinds kort zijn we ook actief in Nederland, kijk maar eens op www.hostmanship.nl.
groet,
Alexander de Vries
Je hebt twee opties in zo'n situatie: helpen of krijgen wat je nodig hebt.
Maar als je het tafreeltje naar een ziekenhuis verplaatst ziet het er ineens héél anders uit. Ja, toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer