Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Eindelijk weer eens iets anders dan al die tear jerk berichten. Het verbaast me helemaal niets als het héél goed gaat bij jullie bedrijf, crisis or no crisis. Je bent wat je zegt en straalt dat ook uit in wat je hierboven schrijft.
Bravissiomo, keep up the good work,
Jos Steynebrugh
Marketing _ Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Een medewerker is geen klant, die bediend wordt en dan zijn oordeel velt.
Liever ontevreden en erg betrokken, dan gebeurt er nog eens wat.
Binding ontstaat alleen van beide kanten; en is niet alleen een taak voor de werkgever.
De werknemer moet zich afvragen wat zijn of haar toegevoegde waarde is aan de organisatie en of dit overeenkomt met de eigen behoefte aan ontplooiing en erkenning. Alleen dan kan verbinding door de werknemer met de organisatie ontstaan.
Hoewel de werkgever bij deze vraag facilitair kan zijn, moet deze vraag vooral door de werknemer zelf worden beantwoord.
Goed te merken dat je (ook) verder denkt dan de mainstream Medewerkerstevredenheid.
Toch zou je kunnen overwegen nog een stap verder te gaan. Maak de move van mede-werker naar mede-ondernemer.
Niet: "We" zetten mensen meer in op hun kracht en gaan sturen op passie,
Maar: "Ze" zetten zichzelf meer in op hun krach"t!
Onze ervaring in het begeleiden van startende ondernemers passen we steeds meer toe binnen organisaties, met ontzettend leuke successen!
Veel plezier!
Jaap Jan Huisman
Coach & Interim manager
06 - 5105 1684
www.hetstartersplein.nl
In mijn optiek zijn passie en talent basis voor het stimuleren van betrokkenheid en loyaliteit, naast oprecht aandacht geven.
Ik zie het draagvlak hiervoor in achterliggende bedrijfswaarden en de herkenning hiervan bij de medewerker. Die wil een match maken tussen zijn eigen waarden en die van het bedrijf.
Zaak dus om die fundamentele bedrijfswaarden met het erbij behorend gedrag en aansluitende communicatie tot zijn recht te laten komen. Dat kan alleen door er waarde aan te hechten en inhoud aan te geven. Belangrijk is overigens wel dat het management hier bij aansluit en het goede voorbeeld geeft, maar dat lijkt me geen probleem bij jullie.
Essentieel is medewerkers verduidelijking te geven zodat ze weten wat belangrijk is en hoe hier mee om te gaan. Mijn ervaring leert dat men vaak stopt bij de boodschap of het formuleren van het doel en niet helder genoeg aangeeft hoe hier naar te handelen. Concreet zijn en tastbaar maken is key.
Wellicht een goede aanrader voor DHV. Op deze manier is er tevens genoeg basis om dit naar buiten toe uit te dragen. Dan komt het zeker ook goed met het creeren van binding met overige stakeholders.
Yael
Identiteit Specialist
06-55963691
www.ik-identity.com
Overigens ook in een niet zo krappe arbeidsmarkt is het in deze tijd een pré om betrokken medewerkers te hebben.
Ik ben geinspireerd.
Stel nu dat de organisatie binnenkort wijzigt. In de nieuwe situatie wordt er bijv. niet meer lokaal / regionaal georganiseerd maar per discipline. De milieumedewerker die in Zeeland woont moet dan voor een project naar Groningen. Misschien dan nog maar eens vragen hoe het met beiden (betrokkenheid versus tevredenheid) zit.
Betrokkenheid en of tevredenheid is denk ik sterk afhankelijk van de soort business en het type organisatie.