Weerstand tegen verandering

Columns

Een tip voor drukke managers die geen letter te veel willen lezen, zelfs niet als het om vakliteratuur gaat. Sla de eerste twintig pagina’s over, hier komt de samenvatting:

We leven in een wereld waarin verandering de enige constante is. In onze mondiale economie kan een zeventienjarige scholier uit Bangladesh de grootste bedreiging vormen voor de toekomst van gerespecteerde multinationals. Concurrentievoordelen van vandaag zijn de achterhaalde verdienmodellen van morgen. De lat voor leiders en managers ligt dan ook hoger dan ooit. Zij moeten organisaties bouwen die boven alles snel, wendbaar en adaptief zijn. Knipper twee keer met je ogen en je bedrijf is geschiedenis.

De core business van managers is dus veranderen. Omdat verandering om beweging gaat en beweging weer hand in hand gaat me...

Marius van Regteren
'Weerstand' vind ik een etiket dat veel te snel wordt geplakt. Vaak is het een teken van een ondoordacht veranderingsproces. De mensen die de verandering ondergaan geven signalen af die door de veranderaars worden gelabeld als weerstand. Vaak ten onrechte! Neem deze signalen serieus, kijk er genuanceerd naar, want de kans is groot dat je een paar essentiële stappen in het proces hebt overgeslagen…

Marius van Regteren
www.mpoweru.nl
Maarten van Dijk
Mijn insteek is nooit te vergeten dat weerstand een reden heeft. En 9 van de 10 keer is de reden dat je mensen denken dat de nieuwe situatie helemaal niet beter is (ongeacht of dit zo is). Eigenlijk is dit een goed teken, ze willen het beste. Aan de veranderaars de taak om ze serieus te nemen, naar ze te luisteren en waar mogelijk hun ervaringen mee te nemen. Dit maakt van het traject een heuvel waar je met de fiets over gaat: het kost wat moeite om aan de top te komen, maar daarna gaat het vanzelf.
Pauline Siebers
Helemaal mee eens, Jacco! Weerstand - inderdaad Marius, geef de signalen een naam - zou juist mee genomen moeten worden als extra criterium voor de kwaliteit van de verandering. Wellicht is die weerstand wel terecht en ziet het management / de change managers iets over het hoofd... Hiervoor is het dan ook van belang om open te staan voor dialoog met de medewerkers die deze 'weerstand' vertonen.

(Zie ook het blog wat ik hier zelf aan gewijd heb op businessconjunctions.com, getiteld 'Change? Resistance! Resistance? Good!')

Meer over Weerstand tegen verandering