Omgaan met weerstand tegen verandering

Cases · Columns

Er valt veel te zeggen voor de stelling dat er geen wezenlijke verandering is zonder pijn, en dat pijn altijd gepaard gaat met weerstand. Een manager moet niet voor de populariteitsprijs gaan. Leiderschap betekent vaak juist tegen de stroom in bewegen. Dit hoeft niet te betekenen dat de manager over alle gevoelens van het personeel heen moet walsen en besluiten erdoorheen moet rammen. Juist de mate waarin medewerkers worden gekend bij pijnlijke beslissingen bepaalt in hoeverre die door hen worden gedragen en daardoor tot het gewenste effect leiden.

Jerald Greenberg wilde weten wat de effecten van pijnlijke beslissingen waren op de moraal van medewerkers. Hij was vooral benieuwd naar de invloed van de wijze waarop de beslissing wordt gecommuniceerd. Hij vond een bedrijf dat bereid was mee t...

Leon Dohmen
Prachtige uiteenzetting, Muel.

Dit voorbeeld laat zien hoe genuanceerd en gedetailleerd we naar de impact van organisatieverandering moeten kijken.

Aan de andere kant ben ik benieuwd wat de impact zou zijn geweest als de medewerkers zelf gevraagd was om mee te denken aan een oplossing voor het probleem. Mogelijk hadden ze zelf ook het loonoffer voorgesteld. Welke uitwerking zou dit hebben gehad op b.v. de diefstalpercentages?

Dank je wel voor het delen van deze inzichten.

Vriendelijke groet,
Leon
Tony de Bree
Interessant artikel.

Op basis van mijn 26 jaar ervaring bij grote verandering- en transformatie programma's binnen de bancaire sector internationaal heb ik geleerd dat het over het algemeen wel meevalt met die weerstand. Als er al weerstand is dan vind je die vooral bij midden- en hogerkader. Op het moment dat het een fair en transparant proces is, merk je daar bij de mensen daaronder weinig van.

Het gedonder begint pas als mensen zien dat er op grote schaal sprake is van ' liegen en bedriegen' en vriendjespolitiek.

Tony de Bree
Caspar Voorberg
Hoi, ook in ben zeer positief over deze bijdrage. Omdat ik bij een overheidsorganisatie werk, waar dergelijke maatregelen vrij ongebruikelijk zijn, en diefstal van producten volgens mij weinig voor komt (geen waardevolle producten die een salarisvermindering kunnen compenseren), had ik nog niet eerder nagedacht over dit fenomeen. Maar ook binnen mijn organisatie kan compensatiegedrag optreden, b.v. door te stelen in tijd (later beginnen, eerder naar huis gaan). Mooi inzicht.

Op dit moment ben ik bezig met een afstudeeropdracht voor mijn MBA-opleiding. Ik zoek nog relevante wetenschappelijke informatie over sturing van organisaties, leiderschap, (verander)management en procesverbetering. Als u mij suggesties kunt geven, dan hoor ik dat graag.

m.vr.gr.
Caspar Voorberg
Gerard Lappee
Mooi verhaal en leerzame reacties!

Ik ben met Leon ook wel benieuwd wat er zou zijn gebeurd als medewerkers zelf zou zijn gevraagd om mee te denken over een oplossing.

En wat het verzoek van Casper betreft: lees het boekje Bullshitmanagement van Jos Verveen maar eens. Hoewel het geen wetenschappelijk boek is, haalt hij er wel veel wetenschap bij. Vooral het aspect leiderschap komt er veel in aan de orde.

Meer over Weerstand tegen verandering