- Inleiding
- Supply Chain kant van inkoop overbelicht
- Value Chain en DMU onderbelicht
- Decentrale inkoop
- Functioneren van DMU
- Centrale inkoopstelling
- Positionering inkoop
- Samenvatting en advies
- Slotwoord
Inleiding
Je kunt geen cursusboek of algemene inkoop beschouwende publicatie lezen zonder dat de onderschatting van het vakgebied inkoop wordt behandeld, liefst nog in het voorwoord of de introductie. Dit appèl dient niet alleen tot waarschuwing van de lezer, maar ook als uitroep van frustratie van de auteurs, bijna altijd gelouterde inkopers of inkoopmanagers.
En niet ten onrechte blijkt nog steeds. Als inkoop consulent of interim manager bezoek je geregeld de "killing fields of procurement", je wordt tenslotte niet voor niets ingeschakeld tegen een niet onaanzienlijk gage. Het zijn dan me...
Ik onderschrijf je stelling volledig. Inkoop is een zeer centrale functie in de kwaliteitsketen. De inkoper is bijna altijd de voorzitter, of tenminste prominent lid, van de DMU (decision Making Unit) bij verwerving van producten en diensten. Vanuit die positie is het o.m. de taak van de inkoper een juiste procedure te hanteren om binnen het strategisch kader van het bedrijf de juiste verwerving te bewerkstelligen door de goede balans tussen technische en commerciele baten en lasten te zoeken. Belangrijke kanttekening is echter (en dit komt o.m. in het stuk "wanneer wordt decentrale inkoop effectief" boven) dat de kwaliteit van enerzijds de inkoopfunctionaris en anderzijds DMU en management veel te wensen overlaat. Om kwaliteit te bewaken van een in te kopen product dienen de volgende zaken zeker in acht te worden genomen:
- kwaliteit van de inkoper (kennis, inzicht, kunde)
- kwaliteit van de DMU (vaststellen juiste specificatie: fit-for-purpose of diepteinvestering - hoge initiele prijs, lage onderhoudskosten)
- positionering inkoop in DMU en in het bedrijf (hoe zwaar weegt het oordeel van de inkoper)
- duidelijke procedures (wie is verantwoordelijk voor wat; ofwel wie stelt vast wat de criteria binnen zijn of haar discipline moeten zijn die aan het product moeten worden gesteld)
- tijdig opstarten van de DMU / verwerving (voorkom tijdsnood - kritisch pad)
- goede inventarisatie maken van de markt / concurrentie
- tenslotte: Is de doelstelling van de DMU getoetst aan de strategie van het bedrijf
Inzake de relatie klant / leverancier, is inkoop de schakel naar buiten in de zin van de leverancier, en wordt de specificatie (indien van toepassing) aangepast aan de wensen of eisen van de klant. Hierbij is het van essentieel belang dat inkoop het product leverbaar maakt dat de klant verlangt. Zeker als voorzitter van een DMU dient de inkoper die kwaliteit te bewaken in samenspel met zijn technische evenknie in de DMU. Daarbij dient de inkoper "feeling" met de markt te houden inzake:
- concurrentie: wat koopt de concurrent in en waarom
- productinnovatie: nieuwe producten op de markt die hetzij technisch hetzij commercieel direct aantrekkelijk (er) zijn
- outsourcen van R&D / productie: soms is het, met name bij technisch complexere producten, zaak dat de inkoper de markt bekijkt voor technische specialisatie bij leveranciers inzake Research and Development of module / onderdelen bouw. De ketens die zo ontstaan (bijvoorbeeld ASML, Toolex) kunnen zeer belangrijk zijn voor bedrijven.
Ik hoop, binnen dit beperkte kader, enigszins met waarde op je vraag te hebben kunnen reageren. Zo niet, laat het dan even weten.
Vriendelijke groet,
Allert Goossens
Kleine bemerking is dat ik bij "Samenvatting en advies" onder strategische inkoop de Dupont verwijzing te beperkt vind en dat deze te zeer leidt naar het traditionele inkopen: "inkoop onderhandelt er nog een paar procent af". Moeten we ook zeker blijven doen, maar onder strategisch zie ik liever voorbeelden van lange termijnpolitiek waarbij (vooral produktie-) managers uiteraard ook geinteresseerd zijn in continuiteit van de produktie onder alle omstandigheden.
Dat communicatie een onontbeerlijk stuk is van verandering (ik ga er bij deze inhoudt vanuit dat het om een veranderproces gaat)is het taalgebruikt (overdaad aan jargon)verwarrend voor de niet-inkopers.
Verandering begint met inzicht.
Misschien ook hier een idee om niet de kennis van vaktermen tentoon te spreiden maar taal te gebruiken die alle lagen in de organisatie begrijpt.
Nogmaals ik vindt het voor de professionele inkopers goed leesbaar, maar niets nieuws onder de zon.
Voor de niet-inkoper een ver van mijn bed show, zonder dat ik beweer dat er onwaarheden in staan.
Het artikel dat hier te lezen is geeft te denken dat decentraal inkopen effectiever en eenvoudiger is. Ik werk in een organisatie met 1500 medewerkers en 8 locatie. We zijn bezig met het opzetten van een centrale inkoop om veerdeeldheid en de versnippering tegen te gaan. Beheersing en standarisatie zijn dus uitgangs punt voor centraal inkopen.
Ik zal het artikel nog een sgoed door lezen en mij conclusie trekken.
Het zet wel even aan het denken, maar voor iedere organisatie gelden weer andere belangen en uitgangs punten.
Vriendelijke groeten,
Eric landsman
Logistiek, inkoop en transport, W.Z.C. IJsselheem.