Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik onderschrijf je stelling volledig. Inkoop is een zeer centrale functie in de kwaliteitsketen. De inkoper is bijna altijd de voorzitter, of tenminste prominent lid, van de DMU (decision Making Unit) bij verwerving van producten en diensten. Vanuit die positie is het o.m. de taak van de inkoper een juiste procedure te hanteren om binnen het strategisch kader van het bedrijf de juiste verwerving te bewerkstelligen door de goede balans tussen technische en commerciele baten en lasten te zoeken. Belangrijke kanttekening is echter (en dit komt o.m. in het stuk "wanneer wordt decentrale inkoop effectief" boven) dat de kwaliteit van enerzijds de inkoopfunctionaris en anderzijds DMU en management veel te wensen overlaat. Om kwaliteit te bewaken van een in te kopen product dienen de volgende zaken zeker in acht te worden genomen:
- kwaliteit van de inkoper (kennis, inzicht, kunde)
- kwaliteit van de DMU (vaststellen juiste specificatie: fit-for-purpose of diepteinvestering - hoge initiele prijs, lage onderhoudskosten)
- positionering inkoop in DMU en in het bedrijf (hoe zwaar weegt het oordeel van de inkoper)
- duidelijke procedures (wie is verantwoordelijk voor wat; ofwel wie stelt vast wat de criteria binnen zijn of haar discipline moeten zijn die aan het product moeten worden gesteld)
- tijdig opstarten van de DMU / verwerving (voorkom tijdsnood - kritisch pad)
- goede inventarisatie maken van de markt / concurrentie
- tenslotte: Is de doelstelling van de DMU getoetst aan de strategie van het bedrijf
Inzake de relatie klant / leverancier, is inkoop de schakel naar buiten in de zin van de leverancier, en wordt de specificatie (indien van toepassing) aangepast aan de wensen of eisen van de klant. Hierbij is het van essentieel belang dat inkoop het product leverbaar maakt dat de klant verlangt. Zeker als voorzitter van een DMU dient de inkoper die kwaliteit te bewaken in samenspel met zijn technische evenknie in de DMU. Daarbij dient de inkoper "feeling" met de markt te houden inzake:
- concurrentie: wat koopt de concurrent in en waarom
- productinnovatie: nieuwe producten op de markt die hetzij technisch hetzij commercieel direct aantrekkelijk (er) zijn
- outsourcen van R&D / productie: soms is het, met name bij technisch complexere producten, zaak dat de inkoper de markt bekijkt voor technische specialisatie bij leveranciers inzake Research and Development of module / onderdelen bouw. De ketens die zo ontstaan (bijvoorbeeld ASML, Toolex) kunnen zeer belangrijk zijn voor bedrijven.
Ik hoop, binnen dit beperkte kader, enigszins met waarde op je vraag te hebben kunnen reageren. Zo niet, laat het dan even weten.
Vriendelijke groet,
Allert Goossens
Kleine bemerking is dat ik bij "Samenvatting en advies" onder strategische inkoop de Dupont verwijzing te beperkt vind en dat deze te zeer leidt naar het traditionele inkopen: "inkoop onderhandelt er nog een paar procent af". Moeten we ook zeker blijven doen, maar onder strategisch zie ik liever voorbeelden van lange termijnpolitiek waarbij (vooral produktie-) managers uiteraard ook geinteresseerd zijn in continuiteit van de produktie onder alle omstandigheden.
Dat communicatie een onontbeerlijk stuk is van verandering (ik ga er bij deze inhoudt vanuit dat het om een veranderproces gaat)is het taalgebruikt (overdaad aan jargon)verwarrend voor de niet-inkopers.
Verandering begint met inzicht.
Misschien ook hier een idee om niet de kennis van vaktermen tentoon te spreiden maar taal te gebruiken die alle lagen in de organisatie begrijpt.
Nogmaals ik vindt het voor de professionele inkopers goed leesbaar, maar niets nieuws onder de zon.
Voor de niet-inkoper een ver van mijn bed show, zonder dat ik beweer dat er onwaarheden in staan.
Het artikel dat hier te lezen is geeft te denken dat decentraal inkopen effectiever en eenvoudiger is. Ik werk in een organisatie met 1500 medewerkers en 8 locatie. We zijn bezig met het opzetten van een centrale inkoop om veerdeeldheid en de versnippering tegen te gaan. Beheersing en standarisatie zijn dus uitgangs punt voor centraal inkopen.
Ik zal het artikel nog een sgoed door lezen en mij conclusie trekken.
Het zet wel even aan het denken, maar voor iedere organisatie gelden weer andere belangen en uitgangs punten.
Vriendelijke groeten,
Eric landsman
Logistiek, inkoop en transport, W.Z.C. IJsselheem.