Waarom eigenlijk veranderen?

Columns

Februari, de maand waarin de sportscholen weer leeglopen, de sapcentrifuge achterin het keukenkastje verdwijnt en de alleen nog maar feestjes- en partijenroker zich gewoon weer iedere ochtend meldt bij de sigarenboer. Februari, de maand waarin we het menselijk tekort vieren.

Waarom lukt het ons niet om te veranderen? We stonden dit jaar toch echt achter onze voornemens?

Mijn vriendin stuurde me rond de jaarwisseling een ‘inspiratiemail' uit een wat esoterische hoek door. Scepsis opgeschort - een van mijn goede voornemens - en aangenaam verrast. Strekking: de meeste goede voornemens komen erop neer dat jezelf dingen wilt gaan ontzeggen. Maar het gedrag dat je wilt veranderen komt voort uit een behoefte. ‘Stoppen met' is de strijd aangaan met dat deel van jezelf waarin die behoefte leeft. Ee...

Dik Brouwmeester
Waar ik me, om even in details te vervallen, zo aan kan storen bij de discussie over vervuilende auto's zo aan kan storen, is dat allerlei factoren al dan niet moedwillig buiten beschouwing worden gelaten.

De productie van één enkele auto levert gemiddeld (!) net zoveel uitstoot op als 30 jaar rijden, heeft Mercedes (dacht ik) ooit berekend. Langer door rijden met een auto is dan duurzamer dan om de paar jaar een nieuwe kopen. Uiteraard is dit weer een gemiddelde, want als je bij wijze van spreken 30 jaar lang een ton per jaar rijdt, gaat dat natuurlijk niet op.

Verder worden verbruikscijfers enorm opgepoetst door fabrikanten, want die willen nieuwe auto's verkopen. In de praktijk zijn moderne auto's lang niet altijd zuiniger en schoner. CO2-uitstoot is direct gerelateerd aan verbruik.
Verder betreft een derde van de autoritten (gemiddeld!!) afstanden van nog geen vijf kilometer. De motor komt niet op temperatuur, dus verbruik en slijtage nemen sterk toe. Ook de katalysator doet dan z'n werk nog niet optimaal. Dag schone auto.

Veel plug-in hybrides worden gekocht vanwege de belastingvoordelen. Maar als je met 130 over de snelweg voort jakkert is ook die wagen niet zuinig.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Met cijfers kun je alle kanten uit.
Dik Brouwmeester
Als de overheid werkelijk zo begaan is met het milieu moet ze zorgen voor goedkoper, aantrekkelijker en beter functionerend openbaar vervoer, zeker in de randstad.

Verder vind ik het kwalijk dat lokale overheden milieubeleid baseren op onjuiste cijfers en aannames. Utrecht wil bijvoorbeeld benzinewagens van voor 1992 uit de binnenstad verbannen, vanwege de luchtkwaliteit. Om te beginnen denk ik niet dat het nog om grote aantallen gaat. Maar waar die begrenzing op gebaseerd is, is mij een raadsel. Veel auto's van eind jaren '80 hebben al een geregelde katalysator en dat is zo in de technische gegevens en op het kenteken (U9) terug te vinden. Daarmee krijg je ook toegang tot de Duitse steden.

De effecten van milieuzones (umweltzones) in de Duitse steden schijnen trouwens nauwelijks meetbaar te zijn. Die echte oude diesels zijn natuurlijk niet schoon te noemen, maar de overheid heeft de import van zulke wagens eerst zelf aantrekkelijk gemaakt door de wetgeving.

Meer over Duurzaam ondernemen