Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
"Vooral lekker authentiek jezelf blijven" Het slechtste advies aller tijden!" Ik vind dat je het begrip "authentiek" nogal geweld aan doet. Authenticiteit mag nooit als excuus worden gebruikt om stil te blijven staan, niets te leren of je niet te ontwikkelen. Tot zover ga ik helemaal met je mee. Authentiek staat echter ook voor oorspronkelijk, echt, geloofwaardig. En wie wil dat nu niet zijn? Werken aan authenticiteit kan dus wel degelijk een prima advies zijn.
dank voor je authentieke reactie ;-) Als ik je goed begrijp, is authenticiteit dus geen excuus, maar een advies waar iedereen het bij voorbaat mee eens is. Dat vind ik geen prima advies, maar een joekel van een open deur. Een advies is iets waar je wat aan hebt, een open deur kan iedereen zelf ook wel verzinnen.
Met authentieke groet, en blijf vooral jezelf, geloofwaardig, echt en oorspronkelijk,
Richard Engelfriet
Ook blijkt telkens weer dat organisaties behoefte hebben aan coaches en trainers die mensen helpen om zich gedrag eigen te maken, dat ze vanuit 'zichzelf' niet vertonen, Kan dat? Jawel, je kunt na een goede coaching een heel eind komen. Maar laten we eerlijk wezen: niet als een coach alleen maar tegen iemand zegt dat ie zijn hart moet volgen, of zichzelf moet zijn. Heere Heeresma noemde dit het 'Ontdek je plekje'-fenomeen. Hij werd daar in de 70's al niet goed van.
Tenslotte: wat is het verschil tussen narcisme en 'jezelf zoeken'?
Met de strekking van de column, nl. het aan de kaak stellen van pure luiheid onder het mom van authenticiteit i.c.m. het inmiddels zeer gangbare adagium "ik ben ik, en daar moet de rest van de wereld maar rekening mee houden", ben ik het helemaal eens!
Authenticiteit staat ook soms op gespannen voet met het vermogen om zich te ontwikkelen. Zolang echter je eigen integriteit en respect niet in het gedrang komen bij het aanleren van nieuw gedrag/afleren van oud gedrag dan is het wel degelijk mogelijk om je authenticiteit aan te passen. Het is zelfs een sterk punt als je de flexibiliteit hebt om je te ontwikkelen zonder je eigen integriteit en het respect naar anderen te verliezen.
Kortom als je authentieke gedrag je respect, integriteit of je ontwikkeling in de weg staat dan werkt deze belemmerend en moet je jezelf afvragen of je hier niet wat aan moet doen.
Beslissingen zoals het 'spontaan beginnen van een B&B in het buitenland' worden vaak onder het mom van het volgen van de eigen authenticiteit gedaan. Dit is echter een drogredenering; dit soort beslissingen neem je als het financieel verstandig is, als je het (samen) een verbetering van je leefomstandigheden vindt of omdat je denkt iets nieuws te leren. Alleen als er minstens 2 van de drie voorwaarden gelden dan is het zinnig om zo'n beslissing te nemen. Anders wordt het al snel jezelf voor de gek houden.
1-iedereen die ervoor pleit om jezelf te zijn is gek
2-de auteur is degene die dit verder zonder deugdelijke onderbouwing kan bepalen, zoals hij ook degene is die bepaalt wat je moet zeggen als je vals zingt
3-de lezer van dit stuk is te vergelijken met Holleeder (waarom wordt dit voorbeeld anders gebruikt?), onduidelijk is waarom
4-dat jezelf zijn kan botsen met fatsoensnormen (Gordon) en zakelijk succes (De Gruyter) betekent dat je er maar nooit aan moet beginnen.
Ik denk dat je anders voordoen dan je bent ook in strijd kan zijn met fatsoen en ook met zakelijk succes. Het eerste zien we bij FIFA (miljoenenschade) en het laatste bij VW (miljardenschade).
Ik ben een beetje ironisch in mijn reactie, ik probeer niet sarcastisch te zijn want in iedere opvatting kan een les zitten en die wil ik niet missen. Daarom hoop ik dat we de discussie over dit stuk met zo min mogelijk sarcasme kunnen voeren.
twee jaar geleden schreef ik dit stukje over authenticiteit; om andere redenen dan jij geef ik aan dat authenticiteit zich ook nog tegen je kan keren. http://www.1minutemanager.nl/bestuur-strategie/authenticiteit-leren-onzin/
NB ik moet altijd aan de positivo's (Koot en Bie) denken, ' Zoek jezelf, broeder' als weer eens iemand begint over authenticiteit of ' ik ben een mensenmens'.
hartelijke groet, Gyuri