Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
valuebased
management.net
Geeft het boek ook nog inzicht in te gebruiken instrumenten of andere methodologie voor het toepassen of tot stand doen komen van effectieve waardengedrevenheid of hebben we hier meer te maken met een beschouwend verhaal? Dit kon ik helaas niet zo opmaken uit de recensie.
Het boek staat hoe dan ook op mijn verlanglijstje.
Verder is er een fundamenteel verschil tussen waardegedreven (dus zonder 'n'; dit is value-based in het Engels) en waardengedreven (waarbij het niet zozeer gaat om de geboden klantwaarde maar om de onderliggende waarden bij de betrokkenen!) (dit in reactie op Jaap de Jonge).
Men voelt zich het bedrijf, men is geen werknemer meer, maar ondernemer. Zo dient met zich ook te beschouwen. Een ieder van ons, die werkzaam is in een bepaalde positie binnen de maatschappij, heeft zich als ondernemer verhuurd aan het bedrijf met als doel er een gezamenlijke meerwaarde uit te halen. Indien de mensen zich op deze manier opstellen haalt men niet alleen het beste uit de samenwerkers, maar is dit ook het beste voor de organisatie. De organisatie zijn zij tenslotte.
Men kiest hierbij automatisch voor het bedrijf, waar men zich thuis voelt. De persoonlijke waarden en normen dienen hierbij ook hun plaats te krijgen. De cultuur moet passen, anders is van een langdurige relatie geen sprake.
Op deze manier krijgt men tevens de creativiteit uit de mensen door ervoor te zorgen dat ideeën worden beantwoord en door meedenken serieus te nemen. Op deze manier werkt men aan team vorming.
Men dient echter niet alleen de focus intern te houden om de kwalitatieve en kwantitatieve prestatie groot te maken en te houden, maar ook bij concurrenten en anderssoortige bedrijven waar ideeën gestalte krijgen in de bedrijfsvoering. Alleen op deze manier behalen alle ondernemers het optimale rendement uit de gezamenlijke inspanningen.
Let wel: werk en prive dienen altijd in balans te zijn, waarnaar het belang tussen de twee zwaarder doorslaat naar het prive, omdat zonder deze het werk ook niet goed is.