Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
valuebased
management.net
Geeft het boek ook nog inzicht in te gebruiken instrumenten of andere methodologie voor het toepassen of tot stand doen komen van effectieve waardengedrevenheid of hebben we hier meer te maken met een beschouwend verhaal? Dit kon ik helaas niet zo opmaken uit de recensie.
Het boek staat hoe dan ook op mijn verlanglijstje.
Verder is er een fundamenteel verschil tussen waardegedreven (dus zonder 'n'; dit is value-based in het Engels) en waardengedreven (waarbij het niet zozeer gaat om de geboden klantwaarde maar om de onderliggende waarden bij de betrokkenen!) (dit in reactie op Jaap de Jonge).
Men voelt zich het bedrijf, men is geen werknemer meer, maar ondernemer. Zo dient met zich ook te beschouwen. Een ieder van ons, die werkzaam is in een bepaalde positie binnen de maatschappij, heeft zich als ondernemer verhuurd aan het bedrijf met als doel er een gezamenlijke meerwaarde uit te halen. Indien de mensen zich op deze manier opstellen haalt men niet alleen het beste uit de samenwerkers, maar is dit ook het beste voor de organisatie. De organisatie zijn zij tenslotte.
Men kiest hierbij automatisch voor het bedrijf, waar men zich thuis voelt. De persoonlijke waarden en normen dienen hierbij ook hun plaats te krijgen. De cultuur moet passen, anders is van een langdurige relatie geen sprake.
Op deze manier krijgt men tevens de creativiteit uit de mensen door ervoor te zorgen dat ideeën worden beantwoord en door meedenken serieus te nemen. Op deze manier werkt men aan team vorming.
Men dient echter niet alleen de focus intern te houden om de kwalitatieve en kwantitatieve prestatie groot te maken en te houden, maar ook bij concurrenten en anderssoortige bedrijven waar ideeën gestalte krijgen in de bedrijfsvoering. Alleen op deze manier behalen alle ondernemers het optimale rendement uit de gezamenlijke inspanningen.
Let wel: werk en prive dienen altijd in balans te zijn, waarnaar het belang tussen de twee zwaarder doorslaat naar het prive, omdat zonder deze het werk ook niet goed is.