Waardengedreven werken en leven

Cover stories · Boeken
In het jaar 2000 verscheen in Amerika het boek ‘Hidden Value, how great companies achieve extraordinairy  results with ordinary people’. Omdat we, in economisch opzicht juist in deze tijd, wel wat ‘extraordinairy  results’ kunnen gebruiken is het een geschikt moment om de aandacht op dit boek te vestigen. In deze boekbespreking ligt de nadruk op de zes factoren die dergelijke ‘great companies’ onderscheidt van de rest.

Zes succesfactoren

In hun onderzoek vonden Charles A. O’Reilly III en Jeffrey Pfeffer (2001) zes factoren die organisaties in staat stelden om buitengewone resultaten te behalen met heel gewone mensen. Deze organisaties worden hier aangeduid als waard...

Jaap de Jonge
Een zeer uitgebreide site over dit onderwerp kan je vinden op http://www.
valuebased
management.net
Koos Veldstra
Prettig, dat er zo af en toe boeken uitkomen die de zaken eens netjes en in heldere taal op een rij zetten.

Geeft het boek ook nog inzicht in te gebruiken instrumenten of andere methodologie voor het toepassen of tot stand doen komen van effectieve waardengedrevenheid of hebben we hier meer te maken met een beschouwend verhaal? Dit kon ik helaas niet zo opmaken uit de recensie.

Het boek staat hoe dan ook op mijn verlanglijstje.
Johan Oldenkamp
Het besproken boek beschrijft de praktijk bij een groot aantal bedrijven. Instrumenten of een methode ontbreken daarbij helaas (als antwoord op Koos Veldstra). Toch bieden de succesfactoren m.i. voldoende houvast om eens kritisch naar de huidige situatie te kijken.

Verder is er een fundamenteel verschil tussen waardegedreven (dus zonder 'n'; dit is value-based in het Engels) en waardengedreven (waarbij het niet zozeer gaat om de geboden klantwaarde maar om de onderliggende waarden bij de betrokkenen!) (dit in reactie op Jaap de Jonge).
Koos Veldstra
Waardegedreven en waardengedreven zijn inderdaad totaal verschillende kernaspecten. Zijn de succesfactoren wel uitputtend, kun je je afvragen. Ik ben zeer benieuwd of er ook "faalfactoren" aangewezen kunnen worden, waaruit we lering kunnen trekken en eventueel tot een methodiek kunnen komen. Als we de verschillende kernaspecten van zo'n methodiek kunnen matchen met aspecten van een methode voor waardegedrevenheid (zonder 'n'), kunnen waardeNgedrevenheid en waardegedrevenheid gericht worden toegepast en kan de business gealigned worden. Ik denk dat er sterke behoefte is aan indicatoren en normen voor beide strategieen. Misschien dat dit boek handvatten biedt. Ik heb het boek in bestelling.
W.H. Kalmeijer
Een ieder die gewerkt heeft bij verschillende ondernemingen is in staat vast te stellen, dat samenwerkers (geen medewerkers), samen leren en samen ontdekken de drie items vormen, die de lerende organisatie vormen. De medewerkers geven op deze manier het beste van zichzelf, omdat zij de functie onderwerpen uitzoeken, waarin zij het beste zijn en anderen nog wat kunnen leren.

Men voelt zich het bedrijf, men is geen werknemer meer, maar ondernemer. Zo dient met zich ook te beschouwen. Een ieder van ons, die werkzaam is in een bepaalde positie binnen de maatschappij, heeft zich als ondernemer verhuurd aan het bedrijf met als doel er een gezamenlijke meerwaarde uit te halen. Indien de mensen zich op deze manier opstellen haalt men niet alleen het beste uit de samenwerkers, maar is dit ook het beste voor de organisatie. De organisatie zijn zij tenslotte.

Men kiest hierbij automatisch voor het bedrijf, waar men zich thuis voelt. De persoonlijke waarden en normen dienen hierbij ook hun plaats te krijgen. De cultuur moet passen, anders is van een langdurige relatie geen sprake.

Op deze manier krijgt men tevens de creativiteit uit de mensen door ervoor te zorgen dat ideeën worden beantwoord en door meedenken serieus te nemen. Op deze manier werkt men aan team vorming.

Men dient echter niet alleen de focus intern te houden om de kwalitatieve en kwantitatieve prestatie groot te maken en te houden, maar ook bij concurrenten en anderssoortige bedrijven waar ideeën gestalte krijgen in de bedrijfsvoering. Alleen op deze manier behalen alle ondernemers het optimale rendement uit de gezamenlijke inspanningen.

Let wel: werk en prive dienen altijd in balans te zijn, waarnaar het belang tussen de twee zwaarder doorslaat naar het prive, omdat zonder deze het werk ook niet goed is.

Meer over Zingeving in werk en organisatie