Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik vind dat je een zeer belangrijk onderwerp oppakt. Wij zijn er bewust van welke impact b.v. een verkeerde berekening voor onze financiën kan hebben. Tegelijkertijd zijn wij er vaak niet van bewust welke gevolgen verkeerde communicatieve handelingen kunnen hebben. Ik participeerde recent in het werksymposium van de afdeling Risico Beheer en Techniek van het KIVI met de case “Emotioneel afreageren” (https://www.kivi.nl/afdelingen/risicobeheer-en-techniek/columns/emotioneel-afreageren). Ik zie in de case een parallel met jouw verhaal. Ik denk dat de vaardigheden om op zo’n manier te communiceren - dat je dus het beste uit mensen kan halen- een prominente plek moet krijgen in de profiel van leidinggevenden.
Ik vind dat je een cruciaal punt mist in je stuk, of in ieder geval dat dit niet goed zichtbaar wordt.
Je schrijft dat er een groot belang voor directie/management is om in verbinding te zijn met de medewerkers. Ben ik volledig met je eens. Echter, de belangrijkste redenen geven in jouw opsomming in mijn ogen vooral indirecte belangen aan.
Een directie heeft vaak maar 1 doel: positief resultaat onder de streep. Door continu in verbinding te zijn met de medewerkers ontstaat er op de onderdelen kwaliteit, tijd en kosten een beter resultaat.
Door de verbinding kan er sneller geholpen worden, hoeft er niet 3 weken vergaderd te worden voordat het probleem helder is, weet iedereen beter wat de verwachtingen zijn, is er meer contact waardoor er minder fouten gemaakt worden en minder herstel nodig is, is de 'continu leren'-cirkel meer in beeld en sneller doorlopen, etc.
Kortom, als je resultaten wilt vergroten, dan is die verbinding essentieel.