Afstand werkt niet, vragen stellen wel!

Columns

Als medewerker weet je het: zorg dat je voldoende zichtbaar bent. Je manager spreekt noch ziet je elke dag en diens mailbox loopt over. Hoe zorg je dat je manager weet waar je mee bezig bent, hoe je vordert. Zeker als je aan huis werkt, moet je zorgen dat je collega's weten dat je niet in de tuin aan het grasmaaien bent. Onzichtbaarheid is van negatieve invloed op je promotiekansen en de collegiale bereidheid tot het geven van feedback en het delen van kennis. Onzichtbaarheid zorgt evenmin voor draagvlak binnen het team en de organisatie.

Als manager en zeker als directeur moet je daarom voortdurend werken aan zichtbaarheid. Hierdoor voorkom je niet alleen de grappen en grollen over je precieze, dagelijkse toegevoegde waarde, maar creëer je deze juist! Maar niet zonder meer. Waar moet je o...

Natalja Dodonova
Lid sinds 2019
Beste Maurik,
Ik vind dat je een zeer belangrijk onderwerp oppakt. Wij zijn er bewust van welke impact b.v. een verkeerde berekening voor onze financiën kan hebben. Tegelijkertijd zijn wij er vaak niet van bewust welke gevolgen verkeerde communicatieve handelingen kunnen hebben. Ik participeerde recent in het werksymposium van de afdeling Risico Beheer en Techniek van het KIVI met de case “Emotioneel afreageren” (https://www.kivi.nl/afdelingen/risicobeheer-en-techniek/columns/emotioneel-afreageren). Ik zie in de case een parallel met jouw verhaal. Ik denk dat de vaardigheden om op zo’n manier te communiceren - dat je dus het beste uit mensen kan halen- een prominente plek moet krijgen in de profiel van leidinggevenden.
Guus Cruts
Zichtbaar moeten zijn? En ik ben afgelopen woensdag, donderdag, en vrijdag op mijn werk de hele dag in de kelder gaan zitten. Dat was de enige plek om aan de warmte te kunnen ontsnappen, dus ik heb zo drie dagen alsnog kunnen werken. Ik ben wel gesignaleerd gelukkig door een paar collega's, dus het verhaal doet nu vast de ronde: "Hij zit al drie dagen in de kelder", dus dat heeft mij deze week misschien wel extra zichtbaar gemaakt. De "kelder" moeten we dus maar eens omdenken tijdens de warme dagen.
Godfried Westen
Ik werk aan een boek over 'vragen stellen'. Ik zie het ls een vaardigheid die vaak nuttig is. Niet alleen voor managers maar voor medewerkers en eigenlijk iedereen. Het kan een tegenwicht zijn voor onze neiging om te oordelen.
Iris Vogt
Beste Maurik,

Ik vind dat je een cruciaal punt mist in je stuk, of in ieder geval dat dit niet goed zichtbaar wordt.

Je schrijft dat er een groot belang voor directie/management is om in verbinding te zijn met de medewerkers. Ben ik volledig met je eens. Echter, de belangrijkste redenen geven in jouw opsomming in mijn ogen vooral indirecte belangen aan.

Een directie heeft vaak maar 1 doel: positief resultaat onder de streep. Door continu in verbinding te zijn met de medewerkers ontstaat er op de onderdelen kwaliteit, tijd en kosten een beter resultaat.

Door de verbinding kan er sneller geholpen worden, hoeft er niet 3 weken vergaderd te worden voordat het probleem helder is, weet iedereen beter wat de verwachtingen zijn, is er meer contact waardoor er minder fouten gemaakt worden en minder herstel nodig is, is de 'continu leren'-cirkel meer in beeld en sneller doorlopen, etc.

Kortom, als je resultaten wilt vergroten, dan is die verbinding essentieel.

Meer over Interne communicatie en samenwerking