Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een klant weet hoe je bedrijf heet, kent in veel gevallen je producten / diensten en heeft derhalve geen problemen om je te vinden (externe navigatie). Ook binnen de website (interne navigatie) zal hij minder aanwijzingen nodig hebben om te vinden wat ie wil, mits . . . mits de website een beetje slim is opgebouwd.
Een prospect zoekt éérst een product, dan pas een leverancier. Die selectie gaat over specificaties, prijs, levertijd en plaats. In andere gevallen loopt de zoekweg over een gebeurtenis: geboorte, sterven, verjaardag, feestdag, ziekte etc. Dat zijn zoekpatronen die totaal verschillend zijn. Hier is een oud Hollandse uitdrukking belangrijk: Die binne benne benne binnen. Maar dan moet je je als aanbieder wel verdiepen in de volgorde waarin de klant / prospect selecteert.
Voorbeeld:
ik ben aan het klussen en heb een Engelse maat inbussleutel nodig. Maar ik wil niet voor Jan met de verkortte achternaam rijden, dus even Googelen. Bij Gamma snappen ze dit, maar bij HUBO en Formido niet. Bergen troep, on-line folders, van alles, maar géén product ingang.
Voorbeeld:
Verjaardag. Ik zoek een modelautootje of miniatuurtje van een Ford Ka. Ga maar zoeken: mooi niet. Dan maar naar een leverancier, bijvoorbeeld Dinkytoys. Bingo, maar nu “nog even” wie het verkoopt. Geen dealerlijst. Ik doe een gok: Bart Smit. Ja, ik kan ook nog het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde vestiging vinden. “Even” bellen dan maar.. Nou, we weten allemaal wat er DAN gebeurt, ALS de telefoon al wordt opgenomen. Het meiske dat opneem weet het niet. Of ze even wil gaan kijken. Of ze em uit de stelling willen halen en gereserveerd aan de kassa . . .Hopeloos. Ikea doet het ook niet. Je rijdt gewoon voor Jan Doedel naar verweg om dan te constateren dat het niet een zwarte maar een witte is.
De bedoeling van een website is toch ook dat de prospect / klant gaat KOPEN, of is dat een beetje naïef?
Scrollen of stilstaan
Ik ga de lezer niet vervelen met mijn top-50 irritaties bij websites, maar één moet ik wel noemen: sites waarbij ALLE tekst vervangen is door plaatjes. Ik moet door soms letterlijk tientallen pagina’s plaatjes scrollen, bladeren en wachten wachten wachten om uiteindelijk te constateren dat “ie er niet bij zit”. Meestal ben ik vóór die tijd vertrokken, tenminste . . . als ik eruit mag. Na bumperkleven is er nu ook muiskleven: websites waar je niet uitkomt.
Universele oplossing
Of een prospect die een koopwoning zoekt nou éérst de prijs, de oppervlakte, het aantal verdiepingen, locatie of oplevertijd belangrijk vindt mag niets uitmaken. De website moet zó zijn ingericht dat de klant / prospect elk willekeurige zoekpad ondersteund. Bestáát zo iets?
Jazeker: de parametric selector.
Parametric selector
Dit is een stuk software dat uit een oerwoud van mogelijkheden in slechts enkele stappen juist dat éne unieke product laat zien dat aan je eisen voldoet. Met elke aanvullende zoekstap wordt het aantal potentiële mogelijkheden kleiner, maar . . . het zoekpad blijft zichtbaar. Niet als een boomstructuur waar de meeste consumenten niets van begrijpen, maar gewoon: maak grijs wat NIET gekozen is. Wie nieuwsgierig is hoe dat eruit ziet, kopieer onderstaand link in je browser en geniet.
http://industrial.omron.eu/psel/overview.html?navigation_id=1553
Kies een willekeurige ingang en vink eens wat aan. Kijk wat er gebeurt. Mooi he?
Het is mijns inziens een manier van navigeren die in ELKE willekeurige website zou moeten zitten. Zichtbaar of verwerkt in de achtergrond. Een klein zojuist gestart, maar super slim bedrijfje dat dit kan leveren vind je op onderstaande link.
http://www.xinx.eu/
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer