Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik zou aan dit artikel het volgende willen toevoegen:
Zorg er als ondernemer voor dat je kredietverstrekkers (leveranciers, banken en andere stakeholders) kunnen beschikken over actuele informatie over je bedrijf. Deze kredietverstrekkers maken vrijwel allemaal gebruik van informatie afkomstig van Kredietinformatie buro's. Voorzie deze bureaus van de noodzakelijke informatie en deponeer tijdig je jaarcijfers. Hiermee bouw je actief mee aan een actuele bedrijfs CV welke je zeker zal helpen bij het vergroten van je kredietfaciliteiten.
mvg,
Onno
De banken hebben een (overigens knetterend!!! duur) software programma laten ontwikkelen onder de naam FINAN. Dit programma is gebouwd om met behulp van slechts twee (!!!!!) van jouw jaarverslagen (dus drie jaren data) je bedrijf “tegen de TL-buis te houden”. In een paar minuten zit je bij de bank letterlijk in je blote kont. Is dat slim? Nee, natuurlijk niet.
Hoe dan wel?
Er zijn bedrijven (zie de link onderaan) die dat programma gekocht hebben om samen met jou juist DIE vingeroefeningen te doen die nodig zijn om bij de bank maximale acceptatie te kijgen voor JOUW specifieke credietaanvraag in JOUW specifieke branche en JOUW situatie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van juist dát programma (je raadt het al) wat banken hebben laten ontwikkelen om van jouw bedrijf die razendsnelle röntgenfoto te kunnen maken. Ga je nou TIJDENS je optreden bij X-factor je vingeroefeningen zitten doen? Nee toch? Dat doe je daarvóór. Bij een onafhankelijk deskundige.
Kijk, jouw data inkloppen in een stuk software kun je een aap ook leren. Het gaat om het assesment dat erbij hoort. Samen met een financiëel deskundige ga je “aan de knoppen draaien”. Pas als daar een scenario uitkomt dat ergens op lijkt wordt begonnen aan het uitzetten van de credietaanvraag. Nee, niet bij “de” bank (jouw bank), maar bij een aantal banken. In HUN format, met HUN criteria, met HUN opbouw, in hun jargon. Dat geeft een omkering van de situatie: Niet jij arme sappelende sloeberende boeren lul wil alsjebliefdankjewel een kredietje als het niet teveel moeite cq te rikant is en. . . op termen van de bank. Dit is “shoppen” en kiezen i.p.v. “mag ik aub als het niet te veel moeite is, meneer de Bank”. Nee, de banken MOGEN eventueel als ze het interessant vinden en . . . zulks tot uitdrukkking komt in de “terms of endearment”. Kijk, nu hebben we een hééééééele andere situatie. Ja, toch?
Natuurlijk is dat niet gratis. Maar als je de uren telt (afspraak maken, in gesprek, parkeren, geen plaats, monopoloïde positie, gunnen, onderhandelen) dan zit je al snel aan een aantal werkdagen. Tel daarbij op de stress die veroorzaakt wordt door de traagheid als dikke stroop, de arrogantie van banken en jouw hoge nood, dan zul je snel zien dat een bedrag van een paar honderd euro al/niet aangevuld met enkele promillen van de lening een héle goede investering kan zijn. Dan praten we nog niet over je omzet- en winstderving in de uren dat je iets aan het doen bent wat met de omzet en winst van jouw zaak helemaal NIETS van doen heeft.
Samenvattend: laat dit klusje over aan gepokt en gemazelde vaklui. Vooral niet zelf doen!.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Dank voor je reactie. Je vergelijking van “solliciteren als persoon” met het presenteren van je bedrijf bij de bank is treffend!
Je oproep om tijdig je cijfers te deponeren deel ik volledig, de cijfers bij de Kamer van Koophandel zijn een publieke informatiebron. Ik ben een beetje terughoudens bij de informatieverstrekking aan private informatiebureau’s. Mijn indruk is dat je door deze bureau’s – zeker als kleine MKB-ondernemer – soms ook gewoon een abonnement wordt opgedrongen. Dat draagt niet echt bij aan je doelstelling om kostenefficiënt te zijn.
Zorg wel dat je tijdig je crediteuren betaalt. Je feitelijk betaalgedrag draagt in hoge mate bij aan je score bij de kredietinformatie bureau’s, meer nog dan de mate waarin je hen je bedrijfsgegevens verstrekt.
Dank voor je compliment! Wat je bezwaar tegen de analysemethode van de banken betreft: daar herken ik veel in. Zeker de kleine MKB-ondernemer wordt “beoordeeld” door een systeem (jij noemt FINAN, er zijn er nog enkele). Per klantencategorie zijn door iedere bank de belangrijkste statistische voorspellers van succes en falen benoemd, die worden gebruikt om de kredietbeslissing mee te nemen. Dat noemt men Program-lending. Nadeel voor de MKB- klant is dat alleen krediet wordt verleend als alle signalen op groen staan. Als er maar een kleine afwijking is, dan krijgen we een afwijzing in de bus. Er vindt nauwelijks nog een persoonlijke beoordeling plaats en er is weinig ruimte om het beeld dat de bank van het bedrijf heeft aan te vullen en te nuanceren. Inmiddels vraag ik me wel eens af of de gemiddelde relatiebeheerder dat oordeel überhaupt nog zonder systeem kan vellen! Dus je advies om er een vakman bij te halen ondersteun ik ten volle. Gelijktijdig vind ik dat je als ondernemer actief in het hele proces van de kredietaanvraag moet meedoen. Het moet immers over jouw plannen en keuzes gaan.
Niet alleen krijgt de aanvraag het format en de inhoud zoals banken dat willen zien, maar vooral omdat je aanvraag bij meerdere banken wordt uitgezet.
Dat is shoppen in plaats van mag ik als u belieft dank u wel met het petje in de hand.
En vooral als je een kleine zelfstandige bent: bedenk wat je in de tijd die ermee gemoeid is (toch gauw een aantal werkdagen) had kunnen verkopen (omzet en winst). En dan is het waarschijnlijk vééél goedkoper om het uit te besteden.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl
Verrassend heldere artikelen!
hartelijke groet,
Jolein Weyne (vh. Badhoevedorp)
Het aantal informal investors neemt toe, mede vanwege het potentiele rendement op vermogen. Een bedrijf met enkele jaren trackrecord biedt meer zekerheid voor hen dan een startup. Het overwegen waard. Stap 1-4 geldt dan nog steeds. Stap 5 zou er heel anders uit kunnen zien.
www.naex.org