Verslaafd aan machteloosheid

Cover stories · Boeken

“We hebben dit een aantal jaar geleden ook bedacht, maar het werkte niet”
“Ik zou graag meer tijd besteden aan mijn klanten, maar het komt er niet van”
“Mijn medewerkers vertrouwen? Had ik maar zulke mensen.”

Als je zou tellen hoe vaak dit soort uitspraken worden gedaan, zou je waarschijnlijk omrollen van het aantal. Niet voor niets is het fenomeen 'Omdenken' zo populair. Zij spelen in op de neiging om in ja-maar te denken en buigen dit om naar ja-en. Menig bedrijf stuurt zijn medewerkers naar zo’n workshop, posters worden op de muur geplakt met spitsvondige 'Omdenkers' en we hopen (en weten wel beter) dat daardoor gedrag verandert.

Zijn impulsen als deze dan zinloos? Nee, zeker niet. Ze vallen in de categorie bewustwording. Ze zijn nuttig. Ze zijn alleen niet voldoende. Datzelfde geldt oo...



Noppe Mauritz
Lid sinds 2019
Een relatie heeft twee belangrijke componenten: interactie én communicatie. Maar hoe uiten die twee variabelen zich in begrip, overeenstemming en een inspirerende consensus . Omdat mensen verschillen qua belangen, motieven,agenda's, karakter.
Pirandello schreef niet toevallig ' we kunnen elkaar nooit volledig begrijpen. De boodschap mag nog zo gestileerd overkomen maar de Bron en de Bril en de Belangen van de zender wekken heel vaak terechte achterdocht op. Achter de façade van die ogenschijnlijke welwillendheid kan er heel wat broeien dat niet kan worden gedeeld.
Cultuur en Fatsoen ?

Meer over Gedragsverandering