Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een groet en een glimlach, Annemarie
Even op je naam geGoogeld. Bingo: positie numero uno één op de hitlist. Fraai, voor mensen die je al kennen. Jouw bedrijf zoeken op keywords lukt niet. Tip: metatags invullen (vraag je ICT-mannetje (M/V), kost niets.
Jazeker, je barst van het lef. Je bent ook een doorzetter: zowel zakelijk als privé (roeien).
Je hebt inderdaad bijna alles gedaan om je zaak goed te runnen.
Dat wil echter niet zeggen dat je de juiste dingen hebt gedaan. In mijn lange marketing praktijk heb ik ontdekt dat bij bedrijven waar het niet goed mee gaat in 99 van de 100 gevallen er of geen of een slecht businessplannetje ligt. Ja, óók bij grote bedrijven!!!
Het “geheim” van een goed businessplannetje (óók en vooral dat ene A4-tje) is het toverwoord “doorgestoken”. Dat betekent dat alle facetten in een logisch oorzaak / gevolg verband staan. Van Waarde, Missie, Visie door producten, marktsegmenten, SWOT, acquisitie, promotie en . . . budget.
Bel even. In tien minuten heb ik het je uitgelegd en speciaal voor jouw soort doorzettertjes gratis.
Groet en succes gewenst
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
079-3436800
Dank voor je reactie op mijn column. Als ik zo kijk wat je allemaal doet. lijkt het erop dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen. Als dat wel zo is, hoop ik dat je (wellicht met hulp van Jos, die ik overigens niet ken) je passie zult inzetten op het NOG verder verbeteren van je focus en aanbod.
Momenteel ben ik veel samen met Robert Benninga aan het werk met De HiT Experience (zie ook mijn site http://www.talenten-en-teams.nl/de-hit-experience-durf-jij-te-gaan-voor-ongekend-succes). Daarin helpen we ondernemers en het management van bedrijven om juist in deze bijzondere tijden scherp te krijgen:
- wat is jouw focus
- wat is concreet jouw aanbod
- hoe zit jij er als aanbieder in
- wat zijn jouw concrete acties naar succes.
In deze programma's kom ik heel veel ondernemers en managers tegen die, net als jij, 200% inzetten en ervan overtuigd zijn dat ze alles super scherp hebben. Gelukkig slagen we er steeds weer in ze inzichten en handvatten te geven waarmee ze weer verder kunnen.
Wellicht is het iets voor jou om op 18 juni a.s naar het HiT Experience seminar te komen in het NBC in Nieuwegein. Voor meer informatie ga je naar www.weekvandeondernemer.nl/hit
Tot slot wens ik je veel rust en vertrouwen toe in deze bijzondere tijd. Je kunt gras helaas niet harder laten groeien door er aan te trekken.
Met vriendelijke groet, Kasper Klaarenbeek