Frits ergert zich aan de vergadercultuur in zijn MT. Managers komen te laat, zijn niet goed voorbereid, walsen door agendadruk aan het einde van de vergadering snel door belangrijke onderwerpen heen en zijn er met hun gedachten lang niet altijd bij. Frits wil meer discipline. Door op tijd te komen, te doen wat je belooft, goed voorbereid en er met je aandacht bij te zijn, toon je volgens hem respect voor elkaar. Hij vraagt me of ik een training vergadertechnieken wil komen geven. We maken een afspraak.
Ik meld me tien minuten voor de afspraak bij de receptioniste. Zij geeft door dat ik er ben. Een dik half uur later dan het tijdstip waarop onze afspraak zou beginnen komt Frits me halen. Hij zat in een belangrijke internationale conference call met een klant en kon niet weg. Geen excuses. ...
inderdaad: afspraak is afspraak, Commitment is een vrijwillig aangegane, maar niet vrijblijvende afspraak of belofte. Dat als uitgangspunt lost al veel op. Hartelijke groet, Gyuri