Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Erg beknopt allemaal - op onze website www.demonchy.nl staan deze tools verder toegelicht. Daar ook een interactieve projecttest waarmee de kwaliteit van projecten kan worden vastgesteld - in termen van percentage kans van slagen.
· Tenminste bij Matha onvoldoende vertrouwen in haar collega’s
· Verbetertraject projectmatig werken is geen gezamenlijke gevoelde behoefte.
· Taakverdeling, verantwoordelijkheden, bevoegdheden in MT onduidelijk
· De directeur vindt dat hij in dit majeure verbeteringproject geen rol heeft
De Workshop:
Eerst de problemen in het MT klaren. Zonder projectleiders. Misschien met directiesecretaresse.
1. Omgangsvormen afspreken. (geweer in de kast laten)
2. Onderling wantrouwen herstellen: begin met opnieuw kennis maken met elkaar.
3. Construeer een gezamenlijke visie, strategie en doelen waar iedereen zich in herkent.
4. Stel de werkwijze vast, misschien wordt dat een verbetertraject procesmatig werken.
5. Toedelen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Gebruik ontwrichtende methoden: karikaturen van elkaars afdeling tekenen en daarover praten (kennismaken), geen tafels in de zaal (iedereen gelijke kansen om op te staan en het voortouw te nemen). ’s Avonds naar de sauna. Af en toe wat theorie over teamwerk, beslissingen nemen en leiderschapsstijlen (herkenning). Ondersteun de theorie met de wijze levenslessen uit sprookjes (“de kleren van de keizer”, “wat vader doet is altijd goed”, enzovoort) Met de cases uit de sprookjes hebben we allemaal een uitstekende MBA opleiding gehad. (Haal latente vaardigheden boven.)
 Geen kennis van klein projekte in die afdelings nie – dit kan selfs groter projekte
 Projekte en lyn ondersteun nie dieselfde doelwitte , dus spanning
 MT weet nie wat projekbestuur behels nie
 Die direkteur nie betrokke , geen senior vlak ondersteuning om projekmatig te werk “the fish rots from the head”
Werkskonferensie
Los op deur dit as ‘n projek te hanteer, demonstreer hoe ‘n goeie projek moet werk:
Stel 4 sessies voor:
1. Dag een: (MT). Verduidelik beginsels van projekmatig werk, fokus op wanopvattings van die MT soos deur Martha genoem.
2. Dag een (projekleiers): gee inleiding oor projekbestuur kundighede, fokus op die “soft skills”
3. Dag een (projekmededwerkers): gee oorsig oor projekbestuur, fokus op die rolle van medewerkers
4. Dag twee: projekdefinisie workshop. (MT, direkteur en projekleiers).
 Kom ooreen oor business case, doelwitte
 Ken rolle toe, maak die direkteur die projek sponsor
 Bepaal projek aflewerbares asook wie dit moet doen (met die termometer as inset)
 Kom ooreen op realistiese tydskale vir elke aflewerbare
 Besluit hoe vordering gemeet en gerapporteer gaan word
 Besluit watter aksies dadelik geneem moet word
@hotmail.com.
Je vind het onder de link 'Instrumenten' in de menubalk bovenaan.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Dag 1 Programma
1. Opening Martha ; doel van deze werkconferentie
2. Introduceren van zichzelf door de adviseur
3. Het inbrengen resultaten van de projectmanagement thermometer
4. Het bespreken van de resultaten en vergelijken met het positieve en negatieve punten eigen projecten.
5. Hoe wil het bedrijf projectmatig werken, verschil met huidige situatie en wat moet veranderen
6. Opgetreden weerstand bespreken en kijken waar deze op gestoeld is.1)
7. Principes van projectmatig werken opfrissen.
8. (avondprogramma ) Opdracht; in twee groepen opstellen van een plan van aanpak voor een verbeterproject.
Dag 2
1. De plannen van aanpak bespreken a/d/h van de principes van projectmatig werken.
2. De principes van verbetertrajecten duidelijk maken ( Demingcirkel)
3. Bemensen en beheersen van verbeterproject.
4. Dit verbeterproject als voorbeeld stellen in organisatie 2)
5. Welke activiteiten moeten er gebeuren, door wie en wanneer
6. Afspraken over rapportage momenten van het verbetertraject.
7. Afsluiten
1) Weerstand kan door onvoldoende bewustzijn van de problemen, onvoldoende kennen van de principes van projectmatig werken of onvoldoende toepassen daarvan, belemmeringen(in financiële of materiele zin) of het ontbreken van durf de principes goed toe te passen.
2) Hierdoor geeft management aan wat gewenst is en wat niet
In dit verband verwijs ik ook naar de inauguratierede van de heer prof. dr. J. Boonstra (Lopen over water
Over dynamiek van organiseren, vernieuwen en leren).
Doelstelling van een audit naar verandervermogen is om aan de toezichthouder (Raad van Toezicht) assurance te kunnen geven over de mate waarin een (in te zetten veranderingsproces) daadwerkelijk tot de gewenste resultaten leidt.
Concrete vraag: Is er een voorbeeld auditmethode die zich in de praktijk heeft uitgewezen. Ergo: een methodiek die niet alleen diagnose stelt, maar ook daadwerkelijk assurance kan geven richting RvT en/of feedback richting directie/management met daaraan gekoppeld een goeie oorzaakanalyse waarom het veranderproces (zelfstandig) wel/niet kan worden uitgevoerd (ten behoeve van aanbevelingen voor bijsturingsacties).